Oanständigt, Akzo Nobel!

I ett slag förändrades i förra veckan verkligheten för 153 anställda på Akzo Nobel på Hammarö. Utan förvarning kom beslutet att fabriken ska läggas ner och samtliga anställda sägas upp. Den utländska koncernledningen tycker inte längre att verksamheten är lönsam. Ett besked som efterlämnade både chock och förstämning men också ilska.

Känslan, när ett stort företag med ägarna i ett annat land gör som de vill, är olustig. För oss är det oanständigt att från en dag till en annan låta över 150 personer få ett uppsägningsbeslut kastat i ansiktet. Många underleverantörer drabbas också hårt av beskedet. Var finns framförhållningen? Vi är oerhört kritiska till hur Akzo Nobel har gått tillväga. Så här ska det inte gå till.

Det är tydligt att Akzo Nobels utländska företagsledning inte har förstått värdet av att samarbeta. I Sverige, och inte minst här i Värmland, har vi en god tradition av att samverka kring de anställda som drabbas av uppsägning för att hjälpa dem till en bra framtid. Kommun, arbetsförmedling, region och företag kan tillsammans göra mycket - om man är ute i god tid.

Akzo Nobel har funnits på Hammarö i över 90 år och för hammaröborna har fabriken blivit en del i deras vardag. Alla känner någon som just blivit drabbad av uppsägning. Att som anställd inte få en föraning om vad som är på gång visar på ett bristande medinflytande för personalen. Om företaget tidigt delgivit personalen och kommunledningen förslaget, som nu redan har verkställts, hade kanske inte utgången förändrats, men andra viktiga insatser hade kunnat vara startklara.

Nu måste vi med gemensamma krafter göra allt som står i vår makt för att alla drabbade får tillgång till de skyddsnät som samhället kan erbjuda. Vi räknar med ett bra samarbete med den lokala platsledningen på Akzo Nobel i Skoghall.

Siw Gidlöf (S) kommunstyrelsens ordförande, Hammarö

Ann-Kristine Johansson (S) riksdagsledamot

Lars Mejern Larsson (S) facklig-politisk ledare

Sidan uppdaterades senast: 2009-10-01 12:19
Flickr Socialdemokraterna

Se bilder

Nyheter från Värmland

Per Aspengren föreslås bli nytt kommunalråd på Hammarö

2016-11-29

Under kvällen (28/11 2016) beslutade medlemmarna i Socialdemokraterna på Hammarö  att utse Per Aspengren till partiets kandidat att efterträda Siw

Gunilla Svantorp presenterar regeringens forskningsproposition

2016-11-24

Välkommen på måndag 28 november kl 16.00 i sal 1D230 på Karlstads universitet.

Visa alla nyheter

Videon kan för närvarande inte laddas

Framtidskontrakt

Framtidskontrakt för Värmland 2014 - 2018

Nyhetstidning

En stad för alla

Läs senaste numret av Socialdemokraterna Karlstads nyhetstidning!

Digital kongressbyrå

Här hittar du all information och alla handlingar inför parikongressen i april.

Du eller Aldrig

RSS - Senaste nytt