Sverige halkar efter

Högeralliansen vann valet 2006 på att minska arbetslösheten och det så kallade utanförskapet. Nu med ett år kvar till nästa val är det bara att konstatera att det inte blev så.

Efter tre år med en borgerlig regering halkar Sverige efter övriga Europa. Arbetslösheten är nu högre och ökar snabbare i Sverige än EU:s genomsnitt och kommer snart att ligga på mer än elva procent. Allvarligast är att ungdomsarbetslösheten närmar sig 30 procent. I övriga EU är knappt 20 procent av ungdomarna arbetslösa.
För några veckor sen kom regeringens höstbudget och det är tydligt att de fortsätter på den inslagna vägen med en skattepolitik där den tiondel av befolkningen som tjänar bäst har fått mer än vad 60 procent av befolkningen fått tillsammans. Detta istället för att göra det som krävs för att hindra kvalitetsraset i välfärden.

I Reinfeldts Sverige har fattigdomen åter blivit en verklighet och allt fler människor blir beroende av socialbidrag genom att:
• människor utförsäkras från sjukförsäkringen
• pensionärer betalar straffskatt just för att man är pensionär
• ungdomar får inte chansen att utbilda sig för nya jobb
• sjuka förväntas bli friska därför att ersättningen sänks
• sjuka får inte den rehabilitering som behövs - den så kallade rehabiliteringskjedjan har blivit utsorteringskjedjan
• det så kallade utanförskapet har ökat med mer än 100 000 personer sedan högerregeringen tillträdde

Visst, vi är inne i en djup lågkonjunktur som är global, men regeringens politik har förvärrat situationen och tvingar ut människor i socialbidragsberoende. Det här händer när politiken istället måste handla om att skapa förutsättningar för nya jobb och utbildningsmöjligheter för de som blir arbetslösa.
Vi socialdemokrater måste vara dessa människors röst. Den som är sjuk eller arbetslös har fullt upp med att hålla näsan över vattenytan och kraften att protestera saknas. Däremot den som är trygg och stark har också kraften att driva sina intressen. Det är socialdemokratins uppgift och uppdrag att ge röst till dom som saknar nödvändiga nätverk och kraft att tillvarata sina intressen.

Socialdemokratins idé och vision är det outtalade samhällskontraktet mellan individen å ena sidan och samhället å den andra. Den som kan försörja sig själv gör det men när man drabbas av arbetsoförmåga eller arbetslöshet står samhället som garant för att du skall kunna känna trygghet.
I riksdagen jobbas det nu för fullt med att skriva motioner och driva oppositionsarbetet framåt. Om några veckor är det dags för vår Jobbkongress där vi fastlägger den politik som vi går till val på 2010. Valåret har börjat.
Anne-Kristine Johansson (S)

Sidan uppdaterades senast: 2009-10-07 10:39
Flickr Socialdemokraterna

Se bilder

Nyheter från Värmland

Ombud till partikongressen 2017

2016-12-06

Ombudsvalet är avslutat och alla röster är räknade. Över 1 700 medlemmar i Värmland har röstat fram 14 ombud som ska representera oss vid nästa

Per Aspengren föreslås bli nytt kommunalråd på Hammarö

2016-11-29

Under kvällen (28/11 2016) beslutade medlemmarna i Socialdemokraterna på Hammarö  att utse Per Aspengren till partiets kandidat att efterträda Siw

Visa alla nyheter

Videon kan för närvarande inte laddas

Framtidskontrakt

Framtidskontrakt för Värmland 2014 - 2018

Nyhetstidning

En stad för alla

Läs senaste numret av Socialdemokraterna Karlstads nyhetstidning!

Digital kongressbyrå

Här hittar du all information och alla handlingar inför parikongressen i april.

Du eller Aldrig

RSS - Senaste nytt