Sverige kan bättre

Debatt I tider av ekonomisk oro och vikande konjunktur behöver Sverige framtidstro. Vi socialdemokrater vet att Sverige kan bättre. Orättvisor är inte lösningen på Sveriges problem. Det skriver de värmländska s-riksdagsledamöterna ANN-KRISTINE JOHANSSON, TOMMY TERNEMAR, BERIT HÖGMAN, LARS MEJERN LARSSON och MARINA PETTERSSON när de i dag presenterar sin skuggbudget.

2008-10-07 07:00 ANN-KRISTINE JOHANSSONTOMMY TERNEMARBERIT HÖGMANLARS MEJERN LARSSONMARINA PETTERSSON Skriv ut sidan Tipsa en kompis Högkonjunkturen är över. Runt om i landet nås vi av nya besked om varsel och uppsägningar. Regeringen som kom till ett dukat bord har försatt sina chanser. Reinfeldt har inte förstått att han har haft en skyldighet att rusta landet inför rådande lågkonjunktur.
Kraven ökar nu på regeringen att ta ansvar och visa handlingskraft. Men ingenting händer. Sysselsättningen minskar och arbetslösheten ökar. 500 000 personer har på två år lämnat a-kassan och står utan skydd nu när ekonomin mattas av.
Socialbidragen ökar i landets kommuner så också i Värmland. I till exempel Hammarö kommun har socialbidragskostnaderna ökat med mer än 50 procent mot förra året samma tid.
När vi socialdemokrater idag presenterar vårt förslag till ekonomisk politik för Sverige, är det en politik som investerar i fler jobb. Vi vill bland annat skapa förutsättningar för fler att få utbildning, för utbildning har bevisad verkan för chansen att få ett arbete.
Det som nu händer inom svensk fordonsindustri drabbar även Värmland. I Arvika är 300 varslade på Volvo Construction Equipment. Regeringens besked om att de inte går in med några pengar eller riktade insatser för att stödja de berörda är ett svek mot de varslade i Arvika och på andra orter som nu lever i osäkerhet om framtiden.
Vi däremot anser att det måste till mer av både aktiva stöd- och utbildningssatsningar och långsiktiga investeringar för att hantera krisen inom fordonsindustrin.
Det är nu när det blåser som skillnaderna mellan oss och borgerlig och jobbpolitik blir som tydligast. Vi hade redan när de första varningssignalerna kom, arbetat fram ett åtgärdspaket tillsammans med industrin och de fackliga organisationerna.
Vi hade satt av resurser för att hantera krisen. Och vi hade inte avlövat de myndigheter – framför allt Arbetsförmedlingen – de resurser och verktyg som nu behövs för att se till att så många som möjligt kommer tillbaka i arbete igen
Nedan följer några av de insatser vi anser är nödvändiga för sysselsättningen och för att ge stöd till bland annat fordonsindustrin och övriga verksamheter, och till deras nu och framtida anställda:
• 9 000 fler platser inom bristyrkesutbildningen så att industrin får tillgång till rätt kompetens.
• Ett klimathandslag med fordonsindustrin med fortsatta fordonsforskningsprogram bidrar till fortsatt svenskt fordonstekniskt spetskunnande inom miljö och säkerhet.
• Stärkt exportstöd, med 60 miljoner kronor riktat till småföretagens export.
• 15 miljoner kronor för att stärka industriunderleverantörernas export.
• Förstärkta branschprogram med nya och fördjupade åtgärder. Investering i den tillämpade forskningen genom nya forskningsprogrammet Konkurrenskraft Sverige.
• Inbjudan till en bred och blocköverskridande överenskommelse om långsiktigt hållbar energitillförsel, så att framför allt industrin får konkurrenskraftiga villkor.
Regeringen föreslår i sin budget för 2009 minskade anslag med närmare tre miljoner till Karlstads universitet. Vi däremot vill satsa och föreslår därför generellt fler högskoleplatser än regeringen.
För yrkesvux har regeringen blundat och gjort neddragningar istället för att se värdet av den kommunala vuxenutbildningen, vi däremot ser behovet och föreslår 4 700 fler platser. Lika inom den kvalificerade yrkesutbildningen (KY), som förser företag med rätt utbildad arbetskraft och ger individer möjlighet att utbilda sig efter gymnasiet, här satsar vi 2 500 fler platser än i regeringens budget.
De tusentals långtidsarbetslösa ungdomar som den moderatstyrda regeringen övergett måste ges nya chanser. Det gör vi genom att sänka arbetsgivaravgiften för alla som anställer arbetslösa ungdomar, 5 000 nya platser i lärlingsutbildningar och 5 000 förstajobbet-avdrag får varje ungdom som varit arbetslös i mer än tre månader möjlighet till praktik eller utbildning.
För oss socialdemokrater går välfärden före skattesänkningar. Vi säger nej till det slöseri med pengar som vårdnadsbidraget innebär. Istället för att ta pengar från förskolan vill vi istället investera i allmänförskola för 3-åringar, fler förskollärare och mer personal.
Vi prioriterar också investeringar i skolan. Tre miljarder kronor investeras under tre år i fler lärare, mer speciallärarkompetens, mindre klasser och ett särskilt insatsteam för att förbättra undervisningen i de skolor som når sämst resultat.

Sidan uppdaterades senast: 2009-06-18 00:01
Flickr Socialdemokraterna

Se bilder

Nyheter från Värmland

Per Aspengren föreslås bli nytt kommunalråd på Hammarö

2016-11-29

Under kvällen (28/11 2016) beslutade medlemmarna i Socialdemokraterna på Hammarö  att utse Per Aspengren till partiets kandidat att efterträda Siw

Gunilla Svantorp presenterar regeringens forskningsproposition

2016-11-24

Välkommen på måndag 28 november kl 16.00 i sal 1D230 på Karlstads universitet.

Visa alla nyheter

Videon kan för närvarande inte laddas

Framtidskontrakt

Framtidskontrakt för Värmland 2014 - 2018

Nyhetstidning

En stad för alla

Läs senaste numret av Socialdemokraterna Karlstads nyhetstidning!

Digital kongressbyrå

Här hittar du all information och alla handlingar inför parikongressen i april.

Du eller Aldrig

RSS - Senaste nytt