Fler möjligheter för unga att få jobb!

En socialdemokratiskt ledd regering kommer att ta initiativ till en bred samhällig mobilisering för utbildning, praktik och jobb till ungdomar - en Jobbstart. Det beslutade s-kongressen under torsdagen.

- Idag råder en jobbkris och vi vill radera ut ungdomsarbetslösheten. Tillsammans med arbetsgivare kan vi göra skillnad, säger värmlandsombudet Linda Larsson.

Värmlandsdelegationen, med Linda Larsson som ansvarigt ombud, fick igenom sitt förslag på att öka antalet möjliga vägar inom utbildningsområdet.

- Konkret innebär det att unga inte ska begränsas i utbildningssystemet. Man ska alltid få en andra chans. Därför har vi i Värmland drivit igenom att ungdomar som inte fått jobb inom ett år ska få både rätt och skyldighet att delta i yrkesinriktad utbildning men arbetsplatsförlagd praktik, läsa in allmän behörighet eller gå vidare till högre studier, berättar Linda Larsson.

Socialdemokraterna vill också satsa på traineeprogram i offentlig sektor samt göra en särskild jobb- och praktiksatsning för nyexaminerade unga akademiker

För ytterligare frågor kontakta Linda Larsson, 070-204 48 61

Sidan uppdaterades senast: 2009-10-30 19:56