PRESSMEDDELANDE FRÅN SOCIALDEMOKRATERNA I RIKSDAGEN

Datum: 2009-10-14

– Dagens bidragsregler utgör en stor orättvisa och kan i värsta fall drabba familjer där en ensamföräldern studerar eller befinner sig i en situation där hushållets övriga inkomster är mycket små. Det säger riksdagsledamot Marina Pettersson (S) som i en motion vill att riksdagen ska se över regelsystemet så att barns tillgångar inte påverkar nivån på bostadsbidraget

– Vi ser en ökning av barnfattigdomen och då främst bland ensamstående föräldrar. En orsak är Försäkringskassans sätt att beräkna bostadsbidraget.  När Försäkringskassan beräknar bostadsbidragets storlek för en bidragsberättigad familj, tar man också hänsyn till barnens eventuella inkomster och förmögenheter. I inkomstberäkningen tar Försäkringskassan med 15 procent av alla familjemedlemmars förmögenheter som överstiger 100 000 kr. Förmögenheter under 100 000 räknas inte med. I de fall där den ene vårdnadshavaren är avliden och barnen har ärvt pengar från den avlidne föräldern, kan resultatet bli att den kvarlevande föräldern påförs inkomster med flera hundra tusen kronor, trots att barnens pengar inte får användas till hyra för familjen. Pengarna skyddas av överförmyndaren till dess att barnen fyllt 18 år, säger riksdagsledamot Marina Pettersson (S).

Marina Pettersson
Riksdagsledamot
marina.pettersson@riksdagen.se

Pär-Anders Jonsgården
Regional pressekreterare
par-anders.jonsgarden@riksdagen.se

Sidan uppdaterades senast: 2009-10-15 12:34
Flickr Socialdemokraterna

Se bilder

Nyheter från Värmland

Ombud till partikongressen 2017

2016-12-06

Ombudsvalet är avslutat och alla röster är räknade. Över 1 700 medlemmar i Värmland har röstat fram 14 ombud som ska representera oss vid nästa

Per Aspengren föreslås bli nytt kommunalråd på Hammarö

2016-11-29

Under kvällen (28/11 2016) beslutade medlemmarna i Socialdemokraterna på Hammarö  att utse Per Aspengren till partiets kandidat att efterträda Siw

Visa alla nyheter

Videon kan för närvarande inte laddas

Framtidskontrakt

Framtidskontrakt för Värmland 2014 - 2018

Nyhetstidning

En stad för alla

Läs senaste numret av Socialdemokraterna Karlstads nyhetstidning!

Digital kongressbyrå

Här hittar du all information och alla handlingar inför parikongressen i april.

Du eller Aldrig

RSS - Senaste nytt