Jobbkongressen igång

Idag har Socialdemokraternas Jobbkongress dragits igång.

- Det viktigaste är att vi ska komma fram till en politik för fler jobb och att skapa en politik som ger våra ungdomar fler chanser i livet, säger Värmlands delegationsledare Gunilla Svantorp.

De Värmländska ombuden ska även driva frågor om strandskyddet, mer hälsofrämjande vård och en utredning kring framtida socialförsäkringar.

Jobbkongressen innebär fem dagar fyllda med politik från tidig morgon till sen kväll.

- Äntligen är det dags, nu ska vi sätta ner foten för socialdemokraternas framtida politik, säger hon.

En av de frågor som ombuden från Värmland ska driva på i är strandskyddet, där partistyrelsen vill skärpa kraven för att få bygga nära vatten.

- För oss här i Värmland är det en utvecklingsfaktor, att vi kan utnyttja den natur vi faktiskt har, men med ansvar, säger Gunilla Svantorp.

När det gäller frågorna kring hälso- och sjukvården vill man att det ska bli tydligare att det måste jobbas mer med hälsofrämjande och förebyggande åtgärder.

Värmlandsdelegationen ska också driva på för att det ska startas en utredning kring de framtida socialförsäkringarna.

För ytterligare frågor kontakta Gunilla Svantorp, 070-235 13 46

Fakta/

• Socialdemokraterna håller kongress vart fjärde år och pågår i fem dagar.
  • 11 områden behandlas, bland annat jobben, sjukvården och regionala frågor.
  • 350 ombud från hela landet finns på plats.
  • Värmland har 14 ombud. Christer Alnebratt, Lena Melesjö-Windahl och Linda Larsson, Karlstad, Margaretha Asserwall och Nils-Gunnar Andersson, Arvika, Birgitta Carlgren, Munkfors, Mikael Dahlqvist, Hagfors, Gunilla Svantorp och Daniel Schützer, Årjäng, Angelica Rage, Forshaga, Håkan Laack, Torsby, Ann-Louise Brodén, Torsby, Ulf Engström, Kristinehamn och Per Gruvberger, Filipstad.
Sidan uppdaterades senast: 2009-10-27 10:39