April 2009

Våren är annalkande och gissningsvis är det fler än jag som längtar efter vårens varma strålar. Våren innebär också förutom grönare gräsmattor och längre dagar Europaparlamentsval, ett val med lågt valdeltagande och lite engagemang. En undersökning som gjordes i början visade att till och med vetskapen om att det är val den 7 juni är lågt bland medborgarna. Detta måste vi tillsammans kämpa för att vända.

70 procent av alla beslut som tas på lokal eller regional nivå i Sverige är baserat på direktiv eller lagstiftning skapat i EU. I dag befinner vi oss i opposition i stort sett hela Europa, detta kan vi tillsammans ändra på genom att ta vårt demokratiska ansvar den 7 juni och självklart måste vi gemensamt arbeta för vår värmländska kandidat Jonas Gunnarsson.

Vi går nu in i vår längsta valrörelse någonsin och parlamentsvalet är det första i ledet utav tre och vi måste vinna det för att ha en ärlig chans att byta säte 2010. Det är alltså viktigare än någonsin att vi pratar EU, engagerar oss och kommer samman för ett rött Europa.

Arbetslösheten fortsätter att stiga i Sverige och de nya prognoserna talar för siffror upp mot 11 procent nästa år. Sverige har befunnit sig i kristider förut med hög arbetslöshet dock så har vi då haft ett skyddsnät som hjälpt människor att komma tillbaka till arbetslivet. Detta skyddsnät har den borgerliga regeringen demolerat genom att rasera a-kassan, försämra sjukförsäkringen och bedriva en passiv politik.

Det finns de som säger att vi inte har en politik men då har de inte lyssnat. För vi har en mycket aktiv politik där vi sätter jobben först! Vi vill skapa fler och gröna jobb genom investeringar i utbildning, forskning och klimatsmart teknik i Sverige och övriga Europa. Vi sätter kampen mot arbetslösheten före stora skattesänkningar för de som tjänar mest.
Regeringen har tappat fokus och deras passivitet kommer att få ödesdigra konsekvenser i det svenska samhället. Värmlands kommuner går med stora underskott och vår välfärd är allvarligt hotad. Visserligen kom det ett litet påskägg till kommuner och landsting, men inget förens 2010. Men varselvågen i skolan, sjukvården och äldreomsorgen kommer att fortsätta. Regeringen skjuter inte till en enda krona till kommunerna och landstingen 2009, och för lite åren därefter.  Bara för 2009 och 2010 är regeringens tillskott fem miljarder mindre än vad regeringens egen expertmyndighet Konjunkturinstitutet säger behövs för att motverka att uppsägningar. Det motsvarar bara i år cirka 10 000 vårdbiträden, lärare och socionomer.
Redan idag varslar var tredje kommun anställda i skolan. Regeringens dystra besked kommer inte att sätta stopp för kvalitetskrisen i välfärden.
Med detta som bakgrund blir det än viktigare att vi nu går samman och kämpar för ett rött Europa och ett rött Sverige. Tillsammans kan vi förändra!

Sidan uppdaterades senast: 2010-04-15 11:11