December 2010

Kära ombud, gott att se er alla här idag

Idag när vi ska besluta om vilka ska sitta i de olika organen inom landstinget och regionen. Jag hoppas på en konstruktiv och intressant diskussion med positiva inlägg om alla duktiga människor vi vill se på olika positioner, det är så lätt att i stridens hetta gå till överdrift åt något håll. Vi måste också komma ihåg att vi sitter i opposition i landstinget vilket innebär färre platser och lite annan inriktning. Och jag vet att valberedningen har haft ett mycket tufft jobb med färre platser och inte minst utifrån att få till varannan kvinna. Det är bara att titta runt om i Värmland och se vilka som sitter på ledande positioner. Därför kommer vi att anordna ledarskapsutbildning för kvinnor inom arbetarrörelsen.

Och med anledning av alla förhandlingar som drog ut på tiden så blev inte handlingarna färdiga förrän under veckan. Valberedningen har inte kunnat arbeta förrän landstingsorganisationen blev klar. Jag vet att det är under all kritik men tyvärr så har det sett ut.

Det var inget vi eller valberedningen kunde råda över. Lösningar som har diskuterats var att vi skulle ha två valkonferenser eller att skjuta fram denna.

MEN vi bedömde att vi inte hade tiden på oss att vänta några veckor framåt o heller inte att ha två valkonferenser efter varandra. Så därför fick ni handlingarna så sent men jag hoppas ändock att vi kan ha en seriös och konstruktiv diskussion och känna att vi fattar kloka beslut här idag.

Kamrater

Jag har det stora nöjet att hälsa min vän och stora förebild, f d partisekreteraren i Norska Arbeiderpartiet Martin Kollberg välkommen hit idag. Du ska ge oss dina kloka tankar om socialdemokratins utmaningar idag och framtiden, i Norden och Europa.

Jag har lyssnat till dig, samtalat och brutit tankar med dig och det är så roligt att göra det med dig för du är en så klok människa och ideologisk. Jag är så glad över att du avsätter tid och vill komma hit idag.

Och till den kommande ordföranden för konferensen; Jag vill att vi efter Martins tal, sätter oss i bikupor och pratar en kort stund för att sen ha en diskussion med Martin. Hoppas ni vill det också…..

Kära ombud,

Vi träffas här efter att genomfört en intensiv och spännande valrörelse och låt mig inledningsvis säga att VI här gjorde ett gott val,

ni var så duktiga, planerade och genomförde det vi hade sagt vi skulle göra. Ni knackade dörr, samtalade med människor och fanns i valstugor och på torg. Vi fanns ute!

Det är jag så stolt över, och ni ska vara det också. GLÖM inte detta i allt valanalysarbete som pågår. Jag återkommer till några av mina tankar kring valresultatet strax.

Men som sagt i Värmland gjorde vi ett gott val, trots att vi förlorade Karlstad,

Hammarö, Eda, Landstinget.

MEN vi vann hem Kristinehamn och i Kil samarbetar vi numera med centern. Och i flera av kommunerna gick vi starkt framåt. GLÖM inte detta, häng inte med huvudet utan sträck på dig och känn att vi faktiskt är stolta över vårt parti trots allt vad som händer just nu.

Mona Sahlin deklarerade för några veckor sen att hon avgår som partiordförande på den extrainsatta kongressen. Och jag fick sorg i mitt hjärta, jag vet att hon har varit ifrågasatt i partiet och i omvärlden. MEN jag anser att hon förde in ett nytt ledarskap i partiet, ett nytt tänk kring politikens framtagande, hon lyssnade in och ville verkligen höra hur stämningen var runt om i landet.

Jag vet inte om vi lyckades ge henne bilden om vi vågade vara ärliga mot henne. Risken är att vi inte var det och det kan vara en av anledningarna till att hennes ställning försvagades.

Jag har sorg i hjärtat när hon nu slutar för jag tror att partiet behöver Mona Sahlins kloka tankar och hennes ledarskapsfilosofi.

OCH nu hoppas jag att processen att ta fram en efterträdare går smärtfritt och att vi vågar tänka fritt och nytt. Här vill jag verkligen ha med alla medlemmar i partiet att fundera över vilka egenskaper en partiledare ska ha. Vilka personliga egenskaper är viktiga och hur ska framtoningen vara. Fundera tillsammans på medlemsmöten och skicka in era tankar till partiexpeditionen.

När sen processen är igång är det bra om vi har levererat in vad vi värmlänningar tycker är viktigt. Att plocka fram namn blir en nogsann uppgift för den kommande valberedningen.

Men det får inte bara handla om personer utan INNEHÅLLET i politiken är så otroligt viktigt. Och det är intressant att läsa alla tyckare som uttalar sig i morgonsoffor och i debattprogram om än det ena och än det andra.

Jag tror svaret är mer komplicerat än att säga att vi har behov av förnyelse, föryngring, förändring.

Jag tror att vi har de bästa idéerna, de bästa värderingarna, de bästa tankarna om hur samhället ska vara organiserat, det som svenskarna egentligen vill ha.

Jag tror inte de vill ha det vi håller på att se i Sverige med ökade klyftor, några skor sig på andra och man ser ner på varandra.

Jag tror också att svenskarna är bekymrade och oroliga över hur framtiden kommer att bli. Hur ser arbetslivet ut, vad händer med skolan, jobben, sjukvården, äldres situation osv.

Jag läste en spännande artikel av Bo Rothstein som konstaterar att egentligen är valförlusten svår att förklara. Bl.a. så stödjer en stor mängd samhällsvetenskaplig forskning det socialdemokratiska samhällsprojektet. Den visar tydligt att länder med socialdemokratisk politik kommer bäst ut både när det gäller social utveckling, befolkningshälsa o ekonomisk effektivitet.

Finanskrisen visar tydligt att våra ideologiska huvudmotståndare, nyliberala marknadsfundamentalism är slagen i spillror.

Tanken de frodat var att marknaden inte ska regleras utan släppas helt fritt. De sköter sig bäst själv. NU ser vi vad resultatet av den nyliberala inriktning och Irland är väl ett typiskt exempel.

Nobelpristagare Douglass North går till kraftiga angrepp mot nyliberala iden om att marknadsekonomi kräver en liten offentlig sektor och låga offentliga utgifter.

Han konstaterar att rika länder har helt enkelt större offentliga sektorer Detta visar att ekonomiskt välstånd i ett land kräver en omfattande offentlig sektor.

Att länder med socialdemokratisk högskattepolitik och regleringar klarar sig väldigt gott i internationella mätningar och slår tydligt och klart nyliberala länder som har en tydlig lågskattepolitik säger väl sitt också.

Varför jag tar upp dessa exempel visar att det är ingen enkel analys varför vi förlorade valet, allt pekar på att den socialdemokratiska iden om ett välfärdsamhälle för ALLA finansierad av gemensamma höga skatter är framgångsfaktor för ett lands utveckling. Till och med moderaterna har ju köpt våra ord, vår retorik. Men vi socialdemokrater har tappat bort något på vägen. Låt oss hitta tillbaka!

Kamrater

Jag tror vi misslyckades med att förpacka och förklara politiken, jag tror vi misslyckades med att beskriva vår tanke om framtiden, jag tror vi misslyckades med att beskriva socialdemokratins innersta tankar och hur ett jämlikt välfärdsamhälle för ALLA gynnar verkligen ALLA, även de mest förmögna.

Och det är inte lätt att använda tid på att förklara sammanhang när vi lever i en snuttifierad värld och valrörelsen var inget undantag.

Vi tror inte folk orkar med mer än några minuters snabb förklaring, oftast inpackad i glättigt papper med röd rosett kring. Vi klarade inte av att gå in på djupet utan allt ska ske på tre minuter.

Här måste vi fundera på kunskap, hur fördjupar vi den, hur lyckas vi formulera sammanhanget. Kanske behov av en bred folkbildningskampanj???

Kära vänner,

Jag vet att jag brukar tjata om vår gemensamma historia gång efter annan och jag vill göra det idag med. För jag har en djup övertygelse om att historia skapar trovärdighet och identitet.

Vi måste se i backspegeln för att kunna köra framåt.

Och vet ni, egentligen den enda som har använt arbetarrörelsens historia under valrörelsen är moderaternas Per Schlingmann, han gjorde det så bra att Fredrik Reinfeldt jämför sig nu med Tage Erlander (som måste vända sig i sin grav) och moderaterna hävdar att de ersatt socialdemokratin som statsbärande parti.

Vad säger nu detta och vad kan vi göra? Jag tror vi ska lyfta fram vår historia, marknadsföra den och vara stolt över den för att se hur den kan användas in i framtiden.

Lära av föregångarnas ständiga samhällsbyggariver. Rösträtt för alla, bostäder för alla, rinnande vatten och toa, bättre arbetsliv, semester, MBL, förtroendemannalagen, löneförhandlingar, starkt fack, sjukförsäkring för alla, a-kassa som en trygghet vid arbetslöshet, detta drev de och gav aldrig upp.

Moderaterna röstade nej varje gång och det visade tydligt att makten, ha regeringsmakten är nödvändig för att bygga vidare på samhällsprojektet.

Men till mina funderingar nu, vad är vårt, här och nu stora samhällsprojekt?

Det är därför jag hela tiden efterlyser framtidsdiskussion. Om vi inte funderar på hur samhället ser ut om 20 år, då är det väldigt svårt att idag säga att detta är vår stora samhällsutmaning.

Men om vi tittar just nu och här så ser jag några saker, bla arbetslivet, hårdare villkor, stressen, minskad möjlighet till påverkan, försämrad arbetsmiljö= Mänskligare arbetsliv.

De ökade klyftorna, barnen som växer upp i fattiga familjer som lever på socialbidrag, skola som sorterar= Behov av ett jämlikt samhälle. Hur når vi dit?

Kamrater

Jag har försökt att beskriva vad jag ser som utmaningar för oss och JAG vill att vi alla funderar på HUR diskuterar vi detta i AK, hur involverar vi alla medlemmar i denna resa.

NI alla är otroligt viktiga i arbetet, ni har egentligen den viktigaste rollen.

Jag vill att ni deltar i samhällsdebatten, öppnar upp partiet, låter många engagera sig genom att bjuda in och öppna upp. Jag tror vi ska se oss omkring i vår omvärld, vilka nya ”vänner” finns det. Låt oss visa att vi är intresserade av deras åsikter, deras engagemang.

Jag ska göra vad jag kan för detta. Bl.a. bjuda in o träffa forskare och tänkare från universitetsvärlden, eldsjälar i bygderna, entreprenörer och företagare.

Låt oss tillsammans tänka fritt och högt.

Ja mina vänner vi har en tuff men spännande resa framför oss, MEN låt ingen trycka ner eller säga att socialdemokratin är död, våra idéer är gammeldags, jämlikhet kan läggas bort, solidaritet är något för några få. NEJ !!!

Vi har framgångsreceptet för samhällsutveckling, det stödjer forskningen oss i och alla mätresultat som visas upp. GLÖM inte det!!!

Vi ska inte förnya för förnyelsens skull, vi ska inte förändra för att andra säger att vi måste.

Nej, låt oss se tillbaka in på våra värderingar och idéer och utifrån det se på samhällsutmaningen som vi har framför oss.

Vi kommer igen, starkare, tuffare och varmare.

Och nu efter detta…långa tal…. som blev längre än jag menat….men det finns så mycket att säga. Och jag hoppas ni funderar på det jag sagt. Allt kanske ni inte håller med om men KOM ihåg att du är den viktigaste personen för att vi ska bli det parti som leder Sverige i framtiden.

Och tillsammans är vi starkast. Tillsammans i HELA arbetarrörelsen, fackföreningsrörelsen och partiet är vi starkast!!!! GLÖM aldrig det!

Och med detta så ska jag sluta…..MED att än en gång hälsa er alla välkomna och hoppas vi får en spännande dag tillsammans.

TACK

Sidan uppdaterades senast: 2010-12-25 17:35