Januari 2010

Då var det här. Valåret 2010. Den första partiledardebatten har varit och kommer att följas av fler. Fram till den 19 september kommer rättvisa ställas mot orättvisa, välfärden kommer att ställas mot sänkta skatter och vänsteralternativet kommer att ställas mot högeralternativet. Det är en hård kamp som väntar men tillsammans kan vi gå vinnande ur striden, tillsammans kan vi nå målet – regeringsskifte år 2010.

Fredrik Reinfeldt och Anders Borg tar nu varje tillfälle i akt och proklamerar hur vinden nu har vänt, hur framtiden ljusnar och att Sveriges ekonomi är på väg uppåt igen. Man slår sig på bröstet och påstår att deras reformer har vunnit laga kraft och att det är den borgerliga politiken som frälst Sverige ifrån ondo. Men man glömmer att berätta att det är den borgerliga politiken som utförsäkrar 50 000 människor från sjukförsäkringen, att det är den borgerliga politiken som orsakat att utbetalningarna av socialbidrag nu skenar och att det är den borgerliga politiken som nu tvingar sjuksköterskor och lärare att lämna sina jobb.

Man påpekar att optimismen nu sprider sig bland hushållen och att skattesänkningarna tillsammans med de låga räntorna är bakgrunden till det. Men man glömmer att nämna hur hoppfullheten ser ut i de hushåll där någon blev utförsäkrad vid årsskiftet eller de hushåll där en familjemedlem förlorat jobbet under det gångna året. Man glömmer också att nämna hur mycket optimism som finns hos de 1387 öppet arbetslösa ungdomarna i Värmland.

Det är på grund av detta alla krafter behövs. Vi måste tillsammans visa vad den borgerliga regeringen glömmer och gömmer bakom sin polerade fasad. Verkligheten måste visas från sin rätta sida. Det handlar om att sprida positivism inför framtiden, det handlar om att ge verkligheten en rättvis bild och det handlar om att visa det svenska folket att det är vi, de rödgröna, som står för framtid, hopp och rättvisa.

Det är dags att kraftsamla trupperna nu. Valrörelsen år 2010 är i gång.

Ann-Kristine Johansson

Angelica Vallgren