Januari 2009

Nu har det gått nästan nio månader sedan jag tog över ordförandeklubban av Tommy Ternemar. Mycket har hunnit hända sedan i våras, en sommar har passerat, träden har hunnit ändra färg, falla av och vi har skådat den första snön. På den politiska arenan har de också hänt en hel del. Det mest positiva är att USA har valt en svart president. Det är något som vi kan glädjas åt i den annars så bistra utveckling som vi sett under hösten. Vi har gått från en blomstrande högkonjunktur till tvärstopp i produktionen vilket har drabbat Sverige och Värmland hårt.

I sådana här tider kan det vara lätt att tappa modet, vi läser om nya varsel som haglar in varje dag, om en bilindustri som helt gått i stå och nu sist stora varsel inom byggbranschen. Vad som dock är extra viktigt just nu är att vi samarbetar, att vi stannar till och funderar på hur vi vill att vår framtid ska se ut och vad vi kan göra för att nå dit. Vi har mycket att jobba med framöver och för att nå vårt mål behövs lust, engagemang och glädje. För att kunna möta den situation som Sverige och Värmland befinner sig i så behöver vi arbeta tillsammans, det är precis som Mona ofta säger ”det är inte jaget utan laget som är det viktigaste”.

Den borgliga majoriteten har nu suttit drygt halva mandatperioden och utfallet har varit allt annat än positivt. Klyftorna ökar för varje beslut, cirka en halv miljon människor har lämnat a-kassan och nu haglar varslen in, man kan räkna med cirka 30 000 personer utanför något som helst skyddsnät när försäkringskassans nya regler träder i kraft den 1 januari. Listan kan göras lång.

Det mest anmärkningsvärda är hur regeringen nonchalerar situationen. EU har förstått att det krävs specifika åtgärder för att hejda den negativa utvecklingen, i det konservativa USA likaså, men Reinfeldt framhärdar fortfarande att det är ingen fara. Det är bara varsel, ingen har förlorat jobbet ännu.

Hur kan man undgå att ta människors oro på allvar, hur kan man negligera svenska folkets rädsla över framtiden? Detta är det yttersta beviset på den verklighet borgarna lever i. Borgarnas medvetna strategi att försvaga arbetstagarnas ställning på arbetsmarknaden kommer nu att synas i praktiken. Kön till socialkontoren växer och lär inte bli mindre då varslen träder i kraft.

Vi (läs socialdemokraterna) tar alla människors oro på allvar och därför har vi presenterat ett stimulanspaket med åtgärder som ska hjälpa till att få snurr på hjulen och få folk i sysselsättning. Där regeringen sviker måste vi finnas för att stötta upp. Det stimulanspaket som vi nu har lagt fram till riksdagen att rösta om skulle innebära att 58 191 stycken barn och ungdomar mellan 0-18 år i Värmland skulle få 1050 kronor extra lagom till jul.

Bland det första den moderatledda regeringen gjorde vid regeringsskiftet var att skära ned på Komvux. En marginell återställare har gjorts dock så räcker inte detta. Därför vill vi införa ett kompetenslyft som skulle innebära två miljarder extra till Arbetsförmedlingen. Detta är en satsning som främst riktar sig till de som riskerar att bli arbetslösa och skulle om motionen antas i riksdagen innebära ca 650 nya platser till Värmland.

Vi ska gemensamt möta borgarnas orättvisa, omoderna och ojämställda politik med vår syn och genensamt finansierad välfärd utifrån våra grundläggande värderingar, rättvisa, solidaritet och jämlikhet.

Vi ska visa att socialdemokratin menar allvar med att vara en del utav framtiden att det är vi som är handelskraftiga, nytänkande och visionärer. Vi ska gemensamt öppna upp för socialdemokratin i Värmland och se till at vi är dem som leder framtidsdiskussionen.

Vi får aldrig ge upp kampen om rättvisan det är det som är stommen i den socialdemokratiska rörelsen – och i en tid som denna behövs vår gemensamma kraft mer än någonsin.

Sidan uppdaterades senast: 2010-04-15 10:57