Maj 2009

Vänner,

Välkomna hit idag till distriktskongressen o särskilt välkommen till vår partisekreterare Ibrahim Baylan. (Vi ser alla fram emot att få lyssna och inspireras av dig. Jag är väldigt imponerad av på det sätt du tar dig an partisekreteraruppdraget. Både Mona Sahlin och du öppnar upp partiet och får oss alla att känna att vi är med. Men ett sånt förhållningsätt kan vara jobbigt också, det handlar om både att ge och ta och visa i hanteringen att ni lyssnar.)
Vi har fler utomsocknes gäster här Jörgen Hellman och Johnny Nilsson från Västsveriges socialdemokrater och ni ska också känna er varmt välkomna hit till Värmland. Jag ska lämna över ordet till er under punkten Gästerna har ordet.

Nu är det så att jag för första gången på många år inte kan hålla ett första-maj-tal. Jag ska opereras imorgon och blir sjukskriven ett tag framöver. Därför kära vänner så har jag inledningsanförandet som mitt 1-majtal ifall ni tycker det blir långt…..FÖR det är så mycket jag vill säga. Nu passar jag på….

Mitt första år som ordförande i Värmlands partidistrikt är tillända. Det har varit ett intensivt år med flera svåra frågor som vi har haft att hantera. Jag tänker inte minst på regionfrågan som vi anser jag lyckades hantera klokt och ansvarsfullt. Tack allihopa för hur ni deltog i arbetet. Och vi har många svåra men spännande frågor framför oss att diskutera, hantera och besluta om i partiet. Ett antal lyfts upp i verksamhetsinriktningen såsom kampen för arbete åt alla, hur ska vår gemensamma välfärd se ut inom tex skolan, sjukvården och äldreomsorg. Trygghetsfrågorna är ett annat otroligt viktigt område, och likaså finansieringen av infrastrukturen som riskerar att ta pengar från välfärden och en fråga som vi måste börja fundera över är hur ska Värmlandskartan se ut i framtiden.

Kamrater,

Värmland är stort, det är nästan 30 mil mellan Ekenäs längst söderut på Värmlandsnäs till Bastuknappen i norr och detta är så tydligt på vårkanten. Snön låg fortfarande tjock för nån vecka sen i norr medans det är fotbollsträning på gräsplan i söder. Överallt är det så himla vackert att det gör ont i själen. Jag körde en tidig morgon till Hagfors under veckan och var tvungen att stanna till vid Rådasjön och se hur solen steg upp över vattnet. Jag kan förstå att vi har många författare, poeter och fotografer från Värmland. Vi har många modiga, spännande människor, och samtidigt är vi allt lite ”egen” också. Vi har många som är framgångsrika inom både kultur och sport. Värmland är sedd av många som Sveriges kulturlandskap. Jag kommer inte ihåg hur många förbundskaptener vi har producerat här i länet.

Varför jag säger detta nu?

JO, vi får inte glömma bort det vi har runt omkring oss i dessa dystra lågkonjunkturtider. Vi har stora förutsättningar bara vi hanterar det rätt och klokt. Inte minst all råvara som naturen producerar skogen och jorden.

Det krävs av oss att se Värmlands olikheter och att dess delar behöver olika recept. Våra kommuner har det väldigt tufft idag och nya prognoser kommer nästan varje dag som ger svartare och svartare siffror. Utgifterna drar iväg genom bla försörjningstödet som ökar drastiskt tack vare en borgerlig regeringspolitik som försämrat möjligheterna att klara sig på a-kassan eller sjukförsäkringen och socialen är enda lösningen för många.

Inkomsterna i kommunerna minskar kraftigt tack vare ökad arbetslöshet och frysta statsbidrag de senaste åren som den borgerliga regeringen ansvarar för. Och ändock har borgarna mage att stå och säga att de minsann stöttar välfärdens kärna. Det är rent ut sagt skitsnack som tyvärr ingen granskar, var är medias tuffa granskning av politiken som förs idag. Borgarna säger mer pengar till kommunerna och ingen frågar när dessa pengar kommer…

Vi måste klara av att beskriva och berätta om hur allt hänger ihop och förklara varför en röd kommun i Värmland säger upp undersköterskan, läraren eller barnskötaren. Förklara hur den blåaste av blåa regeringar påverkar läget i kommunerna och att man måste se igenom det som sägs i media. En stor pedagogisk insats som krävs av oss alla

Varje dag läser vi i tidningarna att nya varsel kommer och nya uppsägningar träder i kraft. Det är mörka dystra siffror från Arbetsförmedlingen och värre blir det innan allt vänder. Vi ser hur den globala krisen slår stenhårt mot svensk exportindustri. Här i Värmland började det i Arvika och nu fortsätter det över hela Värmland. När jag är ute och träffar metallare eller skogsarbetare frågar de mig VARFÖR satsar inte regeringen på den för Sverige så viktiga industrin. Allt från bilar till skogsprodukter. Där Sverige ligger i framkant med exporten.

Varje ansvarsfull regering måste göra allt för att dämpa konsekvenserna av krisen och investera för framtiden. Det behövs en ny våg av samarbete mellan staten och näringslivet. Vi måste investera i spetskompetensutbildning, forskning och utveckling,

För när konjunkturen vänder då måste Sverige och Värmland stå starka och alla de som förlorat jobben måste stå starka och det gör dem genom satsningar på alla former av utbildningar och kompentensutveckling.

Dessutom måste a-kassan stärkas. Nu tvingas byggjobbaren, metallaren, kommunalaren leva på en a-kassa som ger en bråkdel av den tidigare lönen, om man överhuvudtaget får någon ersättning.

Med detta i huvudet så funderar jag på hur har borgarna lyckats slagit fast att de satsar på arbetslinjen…jag deltog på ett stort möte med hundra landsbygdsbor från hela Sverige, där står en forskare och säger att den sittande regeringen har bytt spår mot den förra. Den nya står för arbetslinjen….BORGARNA har lyckats sno åt sig ordet arbetslinje och att vi står för bidragslinjen.

Här har vi en resa att göra och att lyckats beskriva tydligt och klart vad vi vill och att vi står för en annan politik än borgarna med plats för alla människor och att full sysselsättning gäller. Kamrater vi få aldrig glömma att bakom arbetslöshetstatistiken finns en människa av kött och blod. Det är så lätt att slänga sig med procent hit och dit, men som sagt alla siffror är människor som får gå hem från jobbet och inte får gå tillbaka i morgonbitti.

Och ungdomarna är de största förlorarna, jag tänker på alla de som går ur skolan i sommar, rakt ut i arbetslöshet. Vilken framtidstro får de, vad ska de satsa på och hur ska de försörja sig. Det som varje ung människa vill göra, flytta hemifrån, få eget hem egna pengar och eget liv.
Jag ser kompisars ungdomar som nu gått hemma i över ett år och som vänder på dygnet, sover på dan och sitter uppe på nätterna. Vad blir det av dem….vad ska föräldrarna göra…

Och vi har en regering som INGENTING gör förutom att se till att de som redan har får ännu mer.

Som tex Anders Borg själv, 13.000 kr mer i plånboken per år medan min gamla mamma får 68 kr mer per år. Det är moderat rättvisa det…

Att vara arbetslös eller sjukskriven innebär inte bara att inkomsten försämras kraftigt utan vi tappar vår identitet, vår sociala tillvaro. Vi utgår alltid från jobbet när vi pratar med varandra, och tänk att inte kunna planera för framtiden, att aldrig ha pengar, (jag bär med mig en insändare från en ensamstående mamma)
och att känna sig utanför och ibland totalt värdelös och bortglömd.

HÄR kan faktiskt du och jag göra något,
RING din uppsagda arbetskamrat, fråga hur det är, bjud in till fikastund. LÅT oss bry oss om varandra…..Krama och se varandra.
Det handlar om solidaritet och kamratskap.

Partikamrater,

Vart hän är vi på väg funderar jag på daglig dags och i detta läge har vi en borgerlig regering som styrs med hårda nypor av moderaterna. Det märks tydligt att här är det ingen som tycker annorlunda än partiledningarna. Hårda nypor och hårda tag och inte minst mot alla de som får gå hem från jobbet och inte gå tillbaka i morgon. Och moderaterna håller stenhårt fast i färdriktningen från valet.

Sänkta skatter som recept mot allt och en dold agenda som genomför ett systemskifte som vi aldrig sett liknande av i Sverige.

-Försvaga facket, genom att fördyra och försämra. Drivkraften för borgarna är Själv är bäste dräng…och helst ska arbetarna stå med mössan i hand inför arbetsgivaren igen. Precis som på mormors tid.

-Försämra trygghetssytemen, a-kassans regelverk försämrat, ersättningsnivån låg och dyrt att vara med= ta egna tilläggsförsäkringar.

- Sjukförsäkringen försämrad och ger ingen trygghet alls= egen kompletterande sjukförsäkring eller genom facket. Där kan inte vem som helst vara med…(för tjock, sjuk, defekt eller…)vad innebär det

-Försvåra för myndigheterna att göra sitt jobb, drar in på anslag och utrymme. Tänker på Arbetsförmedling och försäkringskassan. Många är störtförbannade på hanteringen av deras sjukpenning eller a-kassa med all rätta och skyller på myndigheterna. Se där kommer regeringen att säga, det är bättre att privatisera för det statliga systemet fungerar ändock inte.
VEM är DOCK ansvarig för denna politik????

Se här ett systemskifte som pågår i det fördolda, vi får ett annat Sverige än vi är vana med stora klyftor mellan de som har och de som inte har. Klassamhället tillbaka. Och detta är borgarnas strategi, men de behöver sitta en mandatperiod till för att hinna genomföra deras expriment. (det undanslapp en pol sakkunnig till Mats odell när han satt bredvid mig på en middag under veckan)

Partivänner- det krävs av oss att vi är tydliga med vad vi vill och att vi fyller vår berättelse med ord från vardagen, för vi har en helt annan politik än den orättvisa klasspolitik som genomförs nu. Att vi ser klyftorna, orättvisorna och vill göra något åt dem. Vi ska möta värmlänningen varje dag överallt och beskriva vad vi vill och det vi står för.

Och det kamrater är vårt viktigaste arbete just nu. Vi har allt att vinna, 3 val att se fram emot, 3 val att möta värmlänningen i. Och det ska bli så roligt. ELLER HUR ?

Kamrater,

Värmland i Västra Götaland eller Vänerregionen som jag väljer att kalla den…är en del av vårt framtida arbete och ska bli så spännande att lära känna och att utveckla partiarbetet tillsammans. Vi har många stora viktiga frågor att ta tag i, Vänern vårt gemensamma inlandshav, tillväxt och utveckling, infrastruktur, sjukvård osv. Värmland i Sverige ett annat viktigt område, hur kan vi profilera oss och hur vill vi uppfattas av vår omvärld och hur kan vi locka fler till vårt vackra län.

Värmland i Norden är en annan otroligt viktig infallsvinkel anser jag som genuin Nordist. Jag tror väldigt mycket på Norden som stark region och aktör, här har Värmland en given plats med nationsgräns till Norge. Nordiska rådet prioriterar tre viktiga områden för att knyta ihop Norden och en är tåglinjen mellan  Oslo-Sthlm och här ligger vi helt perfekt till.

Värmland i EU är självklar, Vi har ännu så länge en stark värmländsk röst genom Margot Wallström och vi ska kämpa för att vår egen Jonas Gunnarsson kan ta plats i EU-parlamentet.  EU-parlamentvalet är ett otroligt viktigt val och jag hoppas VI alla här i salen kommer att delta som valarbetare. Idag är valupptakten för Kryssa Jonas-kampanjen och visst är det fina tryck som tagits fram. Inte minst t-shirten… trycket på bussen.

Ta chansen VÄNNER att prata politik överallt där ni är och att det är val snart. Vi har en väldigt bra valplattform som jag hoppas ni alla har läst.
Se till att valledarna få fullt stöd i sitt arbete och alla ni som är heltidsarvoderade politiker se till att var ute de sista 14 dagarna.

Och KAMRATER, Värmland i världen, kan man få vara så storvulen? Ja, Värmland finns lite varstans i världen. När jag kom till en liten by 30 mil från Moskva så fanns Löfbergs lila kaffe där….

Vi har i Torsby Sebrafilm med eldsjälen Bengt Jonsson. Där finns en helt otrolig samling filmer från hela världen
och där Bengt och hans folk jobbar för fullt med miljön i fokus runt hela vår värld. Och använder filmen som utbildningsverktyg.

Första veckan i maj blir det internationell filmfestival i Torsby om klimatet. The turning point; De tre teman
• Människan, utvecklingen och klimatkonsekvenser
• Skogen, vattnet och livsvillkoren
• De stora hoten! Finns det goda lösningar?

Återkommande nyhetsrapporter från hela världen är talande bevis för att stora förändringar pågår och Sebrafilm konstaterar att film är en utomordentlig metod att ge spridning åt kunskap och information. Torsby kommer att gästas av en mängd nationella/internationella talare. Jag HOPPAS många passar på att besöka Torsby o filmfestivalen

Kamrater,

Jag måste säga några ord om vår stora ödesfråga, klimatförändringen som pågår här och nu. Vi här ser det inte så tydligt men runt om i världen märks det tydligare, inte minst i de fattigare delarna. Vi ser redan nu hur glacierna och isarna smälter, det kommer att bli översvämningar men också torka i de områden där det redan idag är torrt och detta kommer att innebära matbrist i stora delar av världen. Vet ni att mer än en miljard människor i världen idag saknar tillgång till rent vatten, rent vatten som vi här tar för givet.
2050 förväntas ÖVER 4 miljarder människor leva i länder med kronisk vattenbrist. Vad innebär det för världen, Europa, Sverige o Värmland?
Frågorna är många och stora och kräver faktiskt svar av oss som lever här och nu.

Vi har ansvar att agera och inte låta våra barnbarn ta konsekvenserna av att vi inte vågade göra något. NEJ, det kommer att krävas mod och vilja av oss alla här i salen, för det är vi socialdemokrater som alltid har lett utvecklingen och vågat ta tuffa beslut som så här i efterhand har varit rätt. MEN det krävdes mod och vilja av de som då var aktiva i vårt fina parti.

Vänner,

Sista månaderna har varit tunga, ständigt nya opinionssiffror, AMF-härvan, och partikamrater (inte någon från Värmland) som går ut och kräver varandras avgång, vi är snabba ibland att dela ut dolkstick  istället för att fundera, stötta upp och ta hand om varandra. Jag blir  förbannad på hur snabba vi är att kritisera varandra istället för att vända ilskan och kritiken mot de politiska fiender vi har.

Jag tar absolut inte AMF-hanteringen i försvar och vi har att lära av det som hänt. Men ansvarsfrågan var en fråga för LO och dess medlemmar. Nu har LOs styrelse sagt sitt och låt det vara bra så.

FÖR oss krävs det att ta en tur i helikoptern och se ut över det politiska landskapet. Som Eric Sundström skrev för ett tag sedan i AiP, se bortom de senaste opinionsiffrorna och kvällstidningslöpsedlarna. Här ser vi faktiskt ett möjligheternas landskap breda ut sig.

Vi behöver lyfta oss upp ur svackan och inse att vi socialdemokrater står för något annat, för solidaritet, rättvisa och jämlikhet. Vi kan ju se att högerns och kapitalisms kvartalsekonomi har kraschat, de stora skattesänkningarna för redan rika, och brödsmulor åt folket är inte det världen vill ha och behöver, Vi ser det i land efter land och även här i Sverige, man vill ha något annat.

Man vill ha VÅR SVENSKA OCH NORDISKA MODELL med solidaritet och rättvisa. Ett samhälle med plats för alla och inte stora klyftor som ger så ökad ortygghet och rädsla.

Jag brukar ofta tala om att ha helikopterperspektiv på många olika frågor, tror det är en nödvändighet att ibland lyfta oss i kragen och se i ett större perspektiv. Med ett sådant perspektiv så ser vi ett annat landskap och oändliga möjligheter.
Sverige förtjänar en socialdemokrati som inte blickar inåt och granskar oss själva UTAN höjer blicken beskriver vår syn på framtiden och använder all vår kraft till att vara röda och offensiva och fyller berättelsen med vår politik för att klara jobb, välfärdskrisen och ge människor framtidstro,

GE min grannes unge en chans att få jobb, försörja sig själv, få leva sitt liv och bli en klok vuxen. VI har ju politiken OCH VI måste klara av att fylla den bilder och sätta in den i människors vardag och visa att vi fortfarande är bästa partiet att regera Sverige – regeringsdugliga.

Orden Solidaritet och Rättvisa är ju precis vad allt handlar om.

OM sammanhållning, och att hålla ihop och stötta varandra. Varje dag kommer nya varsel och uppsägningar och för många värmlänningar är varje dag en plåga, för dem som inte fått besked ännu och för dem som fått lappen om uppsägning och de som redan gått hem.

Och till detta har vi en passiv moderatledd regering med en finansminister som får stå i TV och säga att nu storsatsar vi….TROTS att vi alla vet att det inte är sant  DET är ju för sent och bara småsmulor. Satsningen på kommunerna är ju inte ens vad de ökade försörjningstöden kostar OCH inte en krona i år utan först nästa år, VALÅRET…

Den stora satsningen på arbetslösa som de trummade ut är ju INGET. INGA nya pengar till aktiv arbetsmarknadspolitik. NOLL kronor för mer utbildning och praktik till arbetsökande.

MEN har någon trott att de skulle komma med något extra som ger de som har det tuffats i samhället ökad möjlighet. JAG blir så förbaskad när jag tänker på hur de kan stå och säga att de är ansvarsfulla och inte sprider ut pengar hur som helst.

NÄR de sänker skatten för de allra rikaste med gigantiska summor som dessutom är lånade pengar. Hur kan man då stå och säga att man är ansvarsfull….Lånar pengar till skattesänkningar.
MEN som sagt politik är att vilja och välja och de väljer att prioritera rikemansfoket i Täby, Danderyd osv. MEN vem är förvånad????

VI har guldläge och kan bara peta pucken i mål om jag får använda ishockyspråk i Guldvärmland. VI ska beskriva vad vi vill göra, fylla berättelsen med vår politik precis som jag sa innan;

Vi har motåtgärder och en samlad politik som kan genomföras idag och som skulle ge alla de arbetslösa nya chanser o nya chanser igen.

Vi vill investera för att skapa 100 000 nya jobb, genom att sätta igång de projekt som kan startas direkt i infrastrukturen, använda ROTprogrammet till att bygga om, renovera inte minst miljonprogramsområdena och satsa på energieffektivisering som tex Karlstad bostadsAB har gjort, satsa stort på förnyelsebar energi, framtidsbransch som finns på landsbygden.

Att bygga, renovera och göra nya vägar och järnvägar ger så många fler jobb än just byggjobbarens och det ger mer skatteinkomster till kommunerna så att undersköterskan kan ta hand om gamla farfar eller barnskötaren mysa med och lära lilla Klara alfabetet.

Vi vill investera i ett brett kunskapslyft igen, det var en succe förra gången, allt från Komvux till mastersutbildningar,

och det som glädjer mig så är investeringen i ett stort ungdomslyft. VÅR FRAMTID.

Och självklart måste kommunerna få mer pengar för att kunna behålla läraren, barnskötaren och vårdbiträdet.

Vi kan göra detta för vi sänker inte skatterna, vi har en helt annan inriktning på politiken än borgarna. Det kan ni svara dem som går på om att vi slösar och är oansvariga.

Vi har suttit i både hög och lågkonjukturer och jag kan lova att vi aldrig har varit slösaktiga. FÖR vi vet att de som är satt i skuld är icke fri. VI kan vara stolta över partiet och vår politik.
Kamrater vi har nu chansen under 1 ½  år att berätta för värmlänningarna om vad vi vill. FÖR nu går vi in i den längsta valrörelse som partiet har varit med om.

Jag vill se att alla VI på olika sätt deltar i arbetet. Det kan handla om att stoppa i material i kuvert, dela ut i brevlådor, till att ringa och knacka dörr. Koka kaffe och finnas i valstugorna eller vid kaffebordet utanför affären.
Och se till att det fackligt-politiska arbetet fungerar på bästa sätt. Vi behöver varandra, tillsammans blir vi starka.
Valen vinns bland annat på arbetsplatserna och fackföreningsrörelsen har en viktig roll och inte minst att stötta upp sina fackligt förtroendevalda så att de vågar vara valarbetare.

Vi har olika roller men vi är sprungna ur samma träd glöm aldrig det och VI behöver varandra.

Olof Palme sa på partikongressen 1969,

”ett samhälle för att leva och överleva- måste präglas av en övergripande solidaritet, en förmåga till inlevelse i andra människors villkor, en känsla av medansvar och delaktighet.
Annars bryts det förr eller senare sönder i småskuren egoism. Det finns aldrig de och vi, det FINNS BARA VI ”

Till slut KAMRATER,

Frihet, Jämlikhet och Solidaritet är våra tre bärande ord, ord som binder samman vår historia med nutid och framtid. Ord och begrepp som har djupt mänskligt innehåll, som är visionära och manar till samhällsförändring.

Kampen tar vi inte för vår egen skull. Vi gör det inte för maktens skull i sig . Vi gör det för att människovärdet - alla människors lika möjligheter och rätt till ett gott liv . Den kampen tar vi tillsammans och låt oss bära med oss den känslan in i valrörelsen.

kampen för människovärdet, för solidaritet, för den ensamma mamman med sonen för att klyftorna ska minska och att alla kan genomföra det de drömmer om.

Och med det här så förklarar jag årets distriktskongress för öppnad och hoppas på en öppen, livfull och debattlysten kongress för det är ju när vi träffas så här som mycket ska ventileras. Och vänner; TYCK till, var inte rädda för att gå upp i talarstolen. Jag ser fram emot att lyssna och få höra era åsikter.

ÄN EN GÅNG VÄLKOMNA !!!!

Sidan uppdaterades senast: 2010-04-15 11:28