Maj 2010

Ordföranden har ordet!

Tiden går så snabbt. Tänk att det redan är slutet a maj, syrenerna blommar och nätterna är ljusa. Det är snart dags för studenterna att sjunga studentsången och inta champagnefrukosten. Den härliga framtid är vår.

Den härliga framtid? I början av juni går tiotusentals unga vuxna ur sina gymnasieskolor runt om i landet – med höga krav, många nya idéer och starka viljor att förändra. Tyvärr finns inte till räckligt med jobb för dessa driftiga unga vuxna. Sverige har nämligen en av de högsta ungdomsarbetslöshetssiffrorna i Europa. Samtidigt får endast en av tio arbetslösa ungdomar en aktiv insats.

Som nyutexaminerad gymnasieungdom måste du dessutom vänta minst tre månader innan arbetsförmedlingen sätter in en aktiv insats för att få dig ut i jobb. Är det detta Sverige vi vill ha? Vill vi verkligen att dessa driftiga unga svenskar ska möta passivitet det första de gör när dörren på Tingvallagymnasiet, Tullholmen eller Sundsta?

Det är vår gemensamma uppgift att upplysa våra vänner, kollegor och kamrater om det som den borgerliga regeringen har ställt till med de senaste åren. Reinfeldt pratar om ansvarstagande och ett blomstrande land. Men vi som lever och verkar i verkligheten ser en annan trend. Vi ser att Sveriges ungdomar har fått det värre, att Sveriges sjuka misshandlas av regeringens nya system och att Sveriges välfärd förlorat 25 000 personer. Vi ser att förskolan saknar personal, att vårdbiträdet får springa benen av sig och att skolklasserna har blivit större.

Det är tur att det är val i höst. För vi har inte råd med fler år av regeringen Reinfeldt. Den 19 september bestämmer vi vilken färdriktning Sverige ska ta. Ska vi få Sveriges första kvinnliga statsminister och vända skutan Sverige mot ett mera humant klimat eller ska vi fortsätta i den riktning som vi nu är på väg, ett kyligare och mer egoistiskt samhälle?

Det är 16 veckor kvar till valet men innan dess har vi en varm och härlig sommar framför oss. Så se till att du njuter av semestern, av solen och av värmen. Sug åt dig all energi du bara kan, för i höst då kör vi – rakt in i möjligheternas land.

Glad sommar!

Ann-Kristine Johansson (S)