November 2010

Moderaterna stal våra ord!

Nu har en månad gått sedan det ödesstigna valet 2010. En månad sedan det svenska folket sade sitt och röstade för ännu fyra år med borgerligt styre. En månad sedan Sverige fick ett rasistiskt parti i riksdagen. En månad sedan socialdemokraterna gjorde sitt sämsta val på 100 år. Det finns många tankar kring det som hänt och som socialdemokrat måste man reflektera över vart det gick fel.

Vi måste vara ärliga mot oss själva i analysen. Någonstans på vägen försvann ideologin. Inte i själen men i retoriken. Vi glömde att argumentera med hjärtat och istället för att visa att ord som solidaritet och jämställdhet tillhör socialdemokratin och inte Fredrik Reinfeldt och c/o snöade vi in oss på siffror och enskilda exempel. Vi tog för givet att dessa begrepp är så fast rotade i den svenska folksjälen att vi inte behövde påminna om dem.

Att inte stå upp för och argumentera för sina ideologiska grundvärderingar kan vara förödande i längden. Resultatet innebär att Alliansen segrade, dock utan egen majoritet. I stället har Sveriges riksdag fått ett främlingsfientligt parti som vågmästare.

Detta betyder att vi de kommande fyra åren måste bedriva stenhård oppositionspolitik mot såväl Alliansens utslagningspolitik som Sverigedemokraternas bruna främlingsfientliga politik. För vad som skett är en politisk förskjutning mot ett mer kallt Sverige och denna trend måste vi göra allt vad vi kan för att vända.

Det som skiljer Värmland åt från landet i helhet är att det är att socialdemokratin är fortsatt stark i stora delar av länet. Det finns flera anledningar till detta men en stark bidragande faktor är att Värmland består av en rad mycket kompetenta kommunledningar som har klarat att upprätthålla den kommunala servicen trots nedskärningar och indragna insatser från regeringen.

De nästkommande fyra åren kommer vi att få känna på Reinfeldts rätta färger. Där solidaritet innebär solidaritet med de rika, där jämställdhet innebär jämställt mellan de starkaste och där värnande om välfärden innebär att det krävs en tjock plånbok i bakfickan. Moderaterna kan försöka prata om förnyelse bäst de vill men i verkligenheten är de inget annat än samma gamla höger som innan. Det som ändrats är att de tar ett steg i taget i stället för att skynda. Men reformerna finns synliga för de som vill se.

Jag ser och därför kommer jag göra allt som står i min makt för att synliggöra vad som är på väg att hända. Och om fyra år är vi redo att ta över och börja värma Sverige igen. Ingen vinner på ökade klyftor och ett kallare Sverige.

Nu börjar allvaret.

Ann-Kristine Johansson (S)