September 2009

Nu är hösten i antågande. Luften blir kyligare och mörkret lägger sig allt snabbare på kvällarna. Detta är startskottet på en ny period, en ny höst och en ny arbetsperiod. Semestern är över och nu drar det verkligen igång.

Och vilken höst vi har framför oss. Det kommer att bli en tuff men också en mycket rolig period. Vi har mycket framför oss och det är ett år kvar till valet. Alla val är viktiga och alla val betydelsefulla. Men detta val är också något mer. Det är extra viktigt att vi gör allt för att vinna 2010. Konsekvenserna som följer om vi misslyckas är allt för stora och omfattande. Allt för många människor har redan hamnat på efterkälken tack vare den borgerliga politiken. Vi har helt enkelt inte råd att förlora valet år 2010. Det skulle vara en katastrof Sverige och Värmland.

Men för att vinna krävs det samverkan. Vi måste alla gå samman och blida opinion. Vi måste få folk att se bortom högerkonservatismens ledarsidor och hitta tillbaka till den folkrörelse och den gemenskap som socialdemokratin står för. Det facklig-politiska samarbetet måste få ytterligare fart och vi måste forma en gemensam plattform med utgångspunkt i vision och ideologi. Om vi lyckas med det kommer vi också lyckas i valet 2010. Och jag tror att vi kommer att lyckas, eftersom vi har visionen, vi har ideologin – nu gäller det bara att hitta den gemensamma plattformen.

Vi måste gemensamt visa på den politiska skillnaden och redogöra för vår politik. Vi måste visa hur vi vill styra Sverige och Värmland om vi får den möjligheten nästa år. Vi måste visa att det för oss handlar om att alla människor ska ha möjligheten att genomföra sina livs drömmar. Att den socialdemokratiska politiken handlar om kött och blod och alla människors lika värde. I ett socialdemokratiskt Sverige har alla samma möjligheter.

Detta och mycket mer kommer vi att diskutera under hösten. Inte minst på partiets egen överläggning 22-24 augusti då vi ska ta fram de strategier och de visioner som ska ta oss till en historisk valseger. Vi får inte heller glömma att det viktiga kyrkovalet. Som i år är än viktigare än någonsin eftersom Sverigedemokraterna storsatsar i detta val. Vi måste kämpa för att stänga ute dessa icke-demokratiska element från våra politiska organ. Detta är en svår men ack så viktig kamp.

Vi har också partikongressen att se fram emot den 27 oktober fram till den 1 november. Givetvis kommer en hel del beslut om vår framtida politik tas under denna vecka. Sen ska Värmlands riksdags-, landstingsråds- och regionrådslista fastställas. Det är som sagt en fullspäckad höst med många viktiga aktiviteter.

Det viktigast är dock att befinna sig ute i verkligheten, att träffa människor och föra seriösa diskussioner. Vi måste fortsätta med våra utåtriktade aktiviteter och lyssna på vad folk verkligen vill. Vi måste föra ut vårt budskap utanför debattsidorna och in i husen. Det är dags nu, nu samlar vi styrkorna och nu kör vi!

Mot valvinst 2010!

Ann-Kristine Johansson