juni 2010

Ordföranden har ordet

Midsommartider. Årets längsta dag. Sommar och sol. Visst är det fantastiskt. Inget är så vackert som Sverige på sommaren. Björkarnas grönhet, syrenernas doft och vattnets glitter. På sommaren vaknar allt som varit dött som det heter i sången. Och det är verkligen sant. Även vi människor vaknar, vi ler och allt känns genast lite lättare när solen skiner.

Denna sommar kommer vi att behöva samla all energi som bara är möjligt för i vi har en jätteuppgift framför oss. Så detta brev är en uppmaning till er alla att njuta av värmen, uppskatta solen och ligg gärna kvar i hängmatten några extra minuter för vi kommer att behöva alla krafter vi kan uppbåda till att vinna valet i höst.

För att lyckas med uppgiften att vända skutan Sverige i en mer solidarisk riktning måste vi samla alla våra gemensamma krafter. Alla är lika viktiga i årets valrörelse och alla behövs. Sverige har inte råd att förlora ytterligare fyra år till Fredrik Reinfeldt. Det kommer att bli tufft, det kommer att kännas tungt och vi kommer att mötas hårt motstånd. Men det är inte omöjligt. Tillsammans är vi starka, tillsammans kan vi fixa det. Det som kommer att avgöra årets val är viljan. Det lag som har mest motivation kommer att ta hem segern. Och det finns få saker som jag velat mer än att avsätta den moderatledda regeringen och få Sveriges första kvinnliga statsminister.

Det står mellan ökade klyftor eller fler jobb. Ett fortsatt aktivitetsförbud på arbetsförmedlingen för våra arbetslösa ungdomar eller aktiva åtgärder från dag ett. Ska sjuka tvingas arbeta eller ska man låta sjuka människor bli friska? Ska vi fortsätta att sänka skatterna för den rikaste tiondelen av befolkningen – samtidigt som lärare, förskolelärare och sjuksköterskor sägs upp? Ska vi införa en ny obligatorisk a-kassa som innebär en ny skatt för många småföretagare och löntagare, där en hotellstäderska betalar fem gånger så mycket som en läkare?

- Nej, nu får det vara nog!

Den 19 september står svenska folket inför ett vägval. Och det är vår uppgift, din och min, att upplysa alla vi möter om skillnaderna mellan ett rödgrönt alternativ och alliansen.
Så njut av sommaren och samla krafterna. Läs en bok i hängmattan och lagra energin för i höst kommer Du att behövas.
Tillsammans kan vi skapa möjligheternas land, jag vill, vill du?

Ann-Kristine Johansson (S)

Sidan uppdaterades senast: 2010-06-28 14:57