Arvet efter M-ledningen är dystert

Arvet efter det borgerliga styret i fyra år visar att Tomas Högströms (M) mål att vi skulle ligga i topp bland landstingen har misslyckats kapitalt.

Det är fyra områden som har tagits fram i en jämförelse som är mycket intressanta. Dessa områden är Medicinska resultat, Patienternas erfarenheter, Tillgänglighet och Kostnad i kronor per invånare.

• Medicinska resultat
    Inom detta område intar vi en hedrande andra plats tillsammans med Jönköping, Uppsala och Dalarna. Bäst är Östergötland och sämst är Gotland.
  • Patienternas erfarenheter
    I detta område blir platsen nummer 13. Landets bästa är Halland och klart sämst är vår granne Sörmland.
  • Tillgänglighet
    Här är det endast Dalarna som är sämre, vilket innebär att 20 landsting har bättre tillgänglighet än vi. Klart bäst är åter Halland.
  • Kostnad kronor per invånare
    Vi kommer som nummer elva. Dyrast är det på Gotland samt billigast i Östergötland.

Vad gäller tillgängligheten beror detta på det system som man använder med att man skall bli uppringd eventuellt samma dag, vilket inte är särskilt rationellt.

Det finns vårdcentraler som alltid har någon personal som svarar och man får besked direkt och detta är överlägset det nuvarande. Patienten ringer upp och får beskedet att han blir uppringd. Samtalet får patoenten betala. Sedan ringer någon upp och det samtalet får också patienten indirekt betala på skatten. Det går också bort dubbla tider för uppringning.

Det finns fall när man uppmanas att gå med på att bli uppringd tre minuter senare alternativt att återkomma nästa dag därför att det inte finns tider lediga.

Att tillgängligheten går att förbättra med att gå tillbaka till det gamla systemet är självklart samtidigt som det troligen blir billigare enär man inte behöver betala för märkliga system.

Eftersom vi även kommer långt ned i jämförelsen med andra landsting vad gäller patienternas erfarenheter, det vill säga kritik, kan man med en ökad tillgänglighet få betydligt nöjdare patienter. I jämförelsen har man fått fram ett totalindex som för vårt landsting blir 0,51. Halland toppar med 0,69 med Västernorrland som sämst med 0,46.

Tyvärr konstaterar jag att arvet efter den borgerliga majoritetens politik är mycket dystert enär det endast skiljer fem hundradelar från jumboplatsen.

Min uppfattning är att den rödgröna majoriteten kommer att förbättra läget betydligt.

Sidan uppdaterades senast: 2011-04-20 21:24