Cykelhjälm en billig livförsäkring och skillnaden mellan liv och död

För 10 års sedan infördes en lag om att alla barn under 15 år skulle ha cykelhjälm när de cyklade, en bra lag som sparat många barns liv. Man trodde då att barnen skulle ta med sig vanan o fortsätta använda hjälm även som vuxna men så blev det inte. Barn gör som vi gör och inte som vi säger, är en gammal och än hållbar devis.

Nu är det hög tid att ta ett steg till och utvidga lagen att gälla även vuxna.

Det sker ungefär lika många olyckor med bil som med cykel skillnaden är att i biltrafiken har man satsat kraftfullt på både lagstiftning och med ekonomiska resurser och fått ner antalet olyckor. Flerfiliga vägar, mitträcken, hastighetsbegränsningar, lag om bilbälte, nykterhetskontroller mm. Men gällande cykeltrafiken har ingenting gjorts!

Nu är det cyklisternas tur för att cykla är det farligaste man kan göra i trafiken!

Hjärnan är det viktigaste vi har och den är oerhört känslig. Våld mot huvudet ger svåra konsekvenser. Om man vid en olycka inte dör så kan man få stora bestående skador för resten av livet.

12000 personer skadas varje år så att de behöver akutsjukvård och av dem dör 36 och 521 blir svårt skadade.

Idag är vi mer rädda om oss själva, ingen rider utan hjälm, man har hjälm när man kör moped och motorcykel, man har flytväst på sjön och man tar helt självklart på sig bilbältet när man åker bil, man är nykter när man kör bil och båt och man röker inte inne på krogen. Men när man ska ge sig ut på cykel i trafiken då är säkerheten inte lika självklar längre, varför det?

Alla exempel på åtgärder inom andra områden har räddat tusentals människors liv och onödiga lidande.

I motståndarnas skara ironiserar man över att människan vet själv vad som är bäst, ja då hade hjälmanvändningen varit 100 procentig. Man säger att poliser ska användas till bättre saker än att jaga cykelhjälms bovar. Då tror jag man ser poliserna Kling och Klang från Pippi Långstrump filmerna framför sig men det samhället lever vi inte i idag. Vi vet att vi i vårt land är laglydiga, när det finns en lag så följer de allra flesta av oss den.

Inte kör vi mindre bil för att det finns en lag om bilbälte, inte går vi på krogen mindre för att vi inte får röka inne, inte får våra barn åka med färre gånger i bilen bara för att de måste sitta i  en bilbarnstol, inte kör vi bil mindre för att vi måste vara nyktra när vi kör.

Man kan även höra upprörda röster om att cyklandet skulle minska om man, hemska tider måste bära hjälm när man är ute i trafiken på cykel. Detta tror jag inte ett ögonblick på. Däremot skulle det kännas mer legitimt för många att ha på sig hjälm när alla andra har det.

Ett flertal länder är långt före oss i detta, Finland, Spanien, Nya Zeeland och stora delar av Australien och Canada har redan lagstiftat.

Vi lever i ett modernt samhälle med god struktur och med mycket forskning och kunskap både medicinskt o tekniskt och utvecklingen går framåt och då ska vi använda oss av det inte stå kvar på häst och vagn och gåspennans tid.

Catharina Bråkenhielm
Riksdagsledamot Socialdemokraterna