Information kring partidistriktets omorganisering

Från den 1/1 2017 gäller de nya partidistriktsgränserna för Västra Götalands Norra PD och Västra Götalands Västra PD.

En fråga, som den utsedda arbetsgruppen har hanterat, är framtida placering av den personal som idag finns anställd i Bohusläns PD och Norra Älvsborgs PD.

Det är nu klart att Mikael Andersson och Maud Bengtsson, anställda av Norra Älvsborgs PD, kommer att arbeta i Västra Götalands Norra och att Catrin Wikblad och Sara Björnson, anställda i Bohusläns PD, kommer att arbeta i Västra Götalands Västra. Ola Johansson, Bohusläns PD, kommer att arbeta för båda de nya partidistrikten, med huvudsaklig placering i Västra Götalands Norra.

-Det känns oerhört spännande att få vara med att starta upp ett nytt distrikt, men samtidigt sorgligt att behöva lämna flera aretarekommuner, säger Catrin Wikblad.

Bakgrund
Bakgrund till processen är att nya valkretsgränser gäller från valet 2018. Under 2015 inleddes arbetet med hur distrikten ska indelas. Höstmötet 2015 fattade beslut att de nya distrikten ska följa valkretsgränserna från 1/1 2017 och att arbetsnamnen är Västra Götalands Norra partidistrikt och Västra Götalands Västra partidistrikt.

Västra Götalands Norra partidistrikt: Bengtsfors, Dals Ed, Färgelanda, Lysekil, Mellerud, Munkedal, Orust, Sotenäs, Strömstad, Tanum, Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg och Åmål.

Västra Götalands Västra partidistrikt: Ale, Alingsås, Härryda, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö.

Framtiden
Det som nu händer framöver i processen är att interimstyrelser för de nya distrikten väljs på distriktskongresser den 2 april. Efter det kommer dessa styrelser att kunna börja forma grunden till de nya distrikten.

Framtida expeditionsorter är en fråga som ockå kommer att hanteras framöver. I båda de nya distrikten pågår nu ett arbete med att ta fram olika förslag på lokaler. Förslagen kommer i ett första skede att diskuteras på de nya distriktens arbetarekommunordförandeträffar den 7 mars.

Eventuella frågor besvaras av Catrin Wikblad, försteombudsman Bohusläns partidistrikt, tel 072-563 93 42

Sidan uppdaterades senast: 2016-02-04 18:21