Det kom ett brev från moderaterna

Moderaten Peder Wachtmeister vill ha svar på en frågeställning " om vår politik "  som han inte riktigt förstår. Frågeställningen är egentligen felaktig och näst intill omöjlig att besvara, men Hans Ekström svarar honom ändå. Vi får se om Hans Ekström får ett positivt svar från Wachtmeister där han medger att budgethålet i landet är det beräknade enorma budgetunderskott på 87 miljarder som regeringens politik leder till, detta år.

Svar på Peder Wachtmeisters (M) öppna brev.

Hej Peder och tack för din fråga. Jag ska försöka ge dig ett svar så att inte detta behöver ta onödig energi från dig. Jag tror nämligen att du kanske har fullt upp att försöka få ordning på arbetslösheten, studieresultaten, bostadsbyggandet, infrastrukturen och annat som behöver åtgärdas. Arbetslösheten har ökat med över 2 procentenheter under er tid vid makten. Det arbetar 4,3 procent färre inom välfärdens kärna, per 1000 invånare, vilket tillexempel innebär färre armar och huvuden inom vården. Långtidsarbetslösheten ökar, främst bland kvinnor. Verkligheten skvallrar om att arbetsmiljöarbetet halkat efter på grund av era minskade medel till det. Trots att befolkningen i landet har ökat med en halv miljon människor har ni tagit bort nästan 18000 högskoleplatser. Häromdagen kopierade ni moderater dock socialdemokraternas skolpolitik nästan rakt av. Det tackar jag för, det får anses vara ett bra betyg för vår politik.

Först vill jag vara väldigt noga med att påpeka att det som mest liknar ett budgethål måste väl ändå anses vara de 87 miljarder kronor, enligt Ekonomistyrningsverket, som ni i regeringen behöver låna för att få ihop er budget i år? Tycker du inte det Peder? Det är 240 miljoner kronor om dagen, tio miljoner i timmen. Detta är budgethålet i svensk ekonomi.

Vi socialdemokrater har flera år i rad presenterat fullt finansierade budgetmotioner. Under de senaste två åren har dessa till och med varit något stramare än regeringens. Vår nästa budget i höst kommer också den att vara fullt finansierad.

I din frågeställning jämför du höstens budgetmotion med en påhittad finansiering just nu. Det är som att jämföra äpplen och päron och det är fel att räkna på det sättet.

Din och regeringens påhittade kalkyl bygger på att vi socialdemokrater inte föreslår att det femte jobbskatteavdraget ska avskaffas, och att socialdemokraterna inte föreslår att brytpunkten i den statliga inkomstskatten ska höjas ytterligare. Det är korrekt. Därmed anser regeringen att 15 miljarder i finansiering saknas från höstens budgetmotion.

I din och regeringens påhittade kalkyl menar ni att socialdemokraterna i budgetmotionen hade en buffert på 4 miljarder konor. Därmed drar du och regeringen slutsatsen att det, sammantaget, saknas, enligt er, 11 miljarders finansiering i socialdemokraternas förslag. Det är fel.

Det är fel att jämföra reformer från en tidpunkt med finansiering från en annan. Så kan man inte räkna. Men även om man skulle räkna på detta felaktiga sätt utgör regeringens påhittade kalkyl inget problem för oss socialdemokrater att ändå kunna genomföra vår politik.

Jag ger dig nu två exempel som löser ditt dilemma: I vår budgetmotion föreslog vi socialdemokraterna att höjningen av arbetsgivaravgiften för unga skulle tas i två steg, om vardera 7 miljarder kronor. Att i stället genomföra förändringen i ett slag skulle inbringa ytterligare 7 miljarder. Vi kan också notera att regeringen nu har lagt fram förslag på skolans område, som liknar socialdemokraternas förslag i budgetmotionen. Därmed minskar avvikelsen med ytterligare ungefär 4 miljarder. De 11 miljarderna du saknade finns alltså.7 plus 4 blev 11 när jag gick i skolan, säkert var det även så då det begav sig för dig.

Vänligen

Hans Ekström, ordförande socialdemokraterna Sörmland, riksdagsledamot, Eskilstuna

Sörmlänningarna förtjänar svar om (S) budgethål

Öppet brev till Hans Ekström, Socialdemokratisk riksdagsledamot.

I er budget finns ett finansieringshål 11 miljarder. Närmare hälften av finansieringen på 31 miljarder utgörs i er budget av ett nej till ett femte jobbskatteavdrag och höjd skiktgräns för statlig inkomstskatt.

Sedan årsskiftet har ni dock godtagit det förstärkta jobbskatteavdraget. Detta tillsammans med att förändringen av brytpunkten inte blev av betyder att det sammantaget är 15 miljarder kronor i finansiering som har fallit. Därmed återstår 16 miljarder kronor i finansiering.

Med 27 miljarder kronor i reformer och 16 miljarder kronor i finansiering fattas 11 miljarder kronor i finansiering av de reformer som presenterats. Trots detta vägrar Stefan Löfven att backa från sina utgiftslöften. Tvärtom har han rest runt i Sverige och ställt ut nya löften om bland annat Norrbottniabanan och sänkt skatt för landets pensionärer.

Senast i Agenda i SVT i söndags kväll hade din partiledare Stefan Löfven chansen att ge svar på frågan om underfinansieringen. Men han tog den inte. Därför ställer jag nu frågan till dig, Hans Ekström – hur ska ditt parti genomföra de reformer ni har utlovat när 11 miljarder saknas? Väljarna här i Sörmland förtjänar att få besked.

Vänliga hälsningar

Peder Wachtmeister (M)