Hans Ekström ställer en interpellation ang Grafikens Hus

Pressmeddelande

Med anledning av den brand som drabbade Grafikens hus i Mariefred har Hans Ekström, riksdagsledamot från Eskilstuna och ordförande i socialdemokraterna i Sörmland, ställt en interpellation till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Interpellationen lyder: ”I helgen brann Grafikens hus i Mariefred. Stora kulturella värden gick till spillo. Resultatet av många människors frivilligarbete och gåvor samt ett viktigt besöksmål i Mariefred blev lågornas rov. Initiativ har tagits för att återuppbygga Grafikens hus och återskapa det som återskapas kan, men också skapa något nytt. Min fråga till kulturministern är: På vilket sätt kan staten hjälpa till så att svensk grafisk konst återigen kan beskådas i Mariefred.”

-        Jag ställer frågan för att Grafikens hus är ett viktigt besökskomplement till Gripsholm och museijärnvägen i Mariefred. Det är viktig för besöksnäringen i kommunen och hela Sörmland. Jag vill säkerställa att det återuppbyggs i Mariefred och att det sker så snart som möjligt. Sen är det en stor förlust och en tragik i sig, att så mycket samtida grafisk konst för alltid är borta, säger Ekström i en kommentar.

En interpellation är en skriftlig fråga till ett statsråd, till skillnad från en vanlig fråga får andra ledamöter delta i debatten. Ministern måste enligt reglerna ge svar inom två veckor.

Sidan uppdaterades senast: 2014-03-20 15:01