Hans Ekström tog initiativ till seminarium om romers villkor

Hans Ekström, riksdagsledamot från Eskilstuna och ansvarig i den socialdemokratiska riksdagsgruppen för nationella minoriteter, tog idag initiativ i Konstitutionsutskottet om ett seminarium. Det är med anledning av polisens registerskandal och dess följder för den romska befolkningen i Sverige som ett enigt Konstitutionsutskott idag gett sitt kansli i uppdrag att anordna ett seminarium med diskussion om den romska gruppens villkor i Sverige.

- Romerna är en nationell minoritet vars rättigheter är garanterade i regeringsformen. Idag blev det också offentligt att Sverige har fått kritik av FN:s rasdiskrimineringskommitté för sin behandling av romerna. Med den bakgrunden ansåg jag det självklart att ta initiativ till ett seminarium för att belysa romernas villkor i Sverige, säger Hans Ekström, som också är ordförande för Socialdemokraterna i Sörmland.

Samtidigt som polisens register över romer avslöjas riktar FN:s rasdiskrimineringskommitté skarp kritik mot att Sverige inte reagerar tillräckligt kraftfullt mot diskrimineringen av romer. Det är tredje gången Sverige får kritik för samma sak och ändå har inte tillräckligt gjorts, menar kommittén.

Tommi Lycke

Valkretsombudsman Sörmland

tommi@sormland.sap.se

Med hjälp av nya teknologiska landvinningar kan vi rädda vår planet från oss själva, menar Lynas