Sörmland får 370 miljoner extra från regeringen

Fredrik Olovsson (S)

Sörmlands kommuner och landsting får 370 miljoner kronor när regeringen fördelar resurserna i den extra tilläggsbudgeten som riksdagen får på sitt bord idag.

Det är ett viktigt tillskott till välfärden och den kommunala ekonomin. Många sörmländska kommuner har länge haft ett stort mottagande av flyktingar. Nu får man också ekonomiska resurser från staten för sitt jobb, säger Fredrik Olovsson, sörmländsk riksdagsledamot (S) och ordförande i riksdagens finansutskott.

Under nästa år höjer regeringen dessutom kraftigt den schablonersättning som går ut när man tar emot flyktingar och för skolgången för asylsökande barn. Samtidigt införs en ny enklare och billigare boendeform för ensamkommande ungdomar. Det kommer att förbättra den ekonomiska situationen framöver, säger Olovsson.

Kommunerna har tidigare inte fått det stöd man kan förvänta sig från staten för sitt mottagande. Med de ökade resurserna kan vi rätta till en del av den orättvisan. Dessutom kommer vi nu att kräva av alla kommuner att ta ansvar, även de som hittills smitit undan, säger Fredrik Olovsson.

Samtidigt är det uppenbart att situationen med dagens mottagande är ohållbart. Regeringen har infört flera åtgärder och kommer att behöva fortsätta lägga förslag som får ner trycket på Sverige och en bättre fördelning i EU, säger Fredrik Olovsson.

Fakta:

Eskilstuna     104,9

Flen               66,6

Gnesta           11,1

Katrineholm  23,1

Nyköping       29,8

Oxelösund     21,7

Strängnäs      22,6

Trosa             2,4

Vingåker        28,9

Landstinget   59,5

Den extra tilläggsbudgeten är en del av den överenskommelse som Socialdemokraterna och Miljöpartiet slutit med de fyra borgerliga partierna. 9.8 miljarder kronor fördelas till kommuner och landsting efter antalet asylsökande samt deras mottagande av nyanlända.

Läs mer här: http://www.socialdemokraterna.se/Pressrum/nyheter/Andringsbudget-med-anledning-av-flyktingsituationen-/

Sidan uppdaterades senast: 2015-11-12 14:49