Pressmeddelande: Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson besöker Örebro

Under onsdagen den 14:e oktober kommer arbetmarknadsminister Ylva Johansson att besöka Örebro. Som en del i regeringens arbete med att förbättra arbetsmarknaden kommer hon och politiker ifrån Örebro län att besöka bland annat Studieförbundet Vuxenskolan och ÖBO. Dagen kommer att avslutas med ett öppet möte med ministern och Lena Baastad (S) under parollen "En förbättrad arbetsmarknad".

Media bjuds in att närvara

13.45-14.45   Besök Studieförbundet Vuxenskolan
Studieförbundet Vuxenskolan, Fabriksgatan 8, 702 10 Örebro

Ylva Johansson och Irén Lejegren, regionsråd i Örebro län, kommer att besöka Studieförbundet Vuxenskolan. De kommer att titta närmare på Studieförbundet Vuxenskolans arbete med att utveckla och testa en ny utbildning för personer som har gått i gymnasiesärskolan. Utbildningen har utformats som ett alternativ till de som av olika anledningar söker något annat än den traditionell daglig verksamhet.

Mer information om Studieförbundet Vuxenskolan i Örebro län - här

16.00-17.00  Besök projekt Komjobb i Örebro
Jobbpunkt ÖBO, Vivalla företagsby, Argongatan 99 B, 703 74 Örebro

Ylva Johansson och Björn Sundin, kommunalråd i Örebro kommun, kommer att besöka Jobbpunkt ÖBO. De kommer att besöka ÖBO:s verksamhet med komjobb, de kommer under besöket att träffa ansvariga tjänstemän såväl som 8 nya komjobbare som börjar med start den 14:e oktober.

Mer information om Jobbpunkt Öbo - här.

17.00-18.30  Öppet möte: ”Så möter vi arbetsmarknadens utmaningar”
Stora rummet, ABF, Fredsgatan 18, 703 62 Örebro

Ylva Johansson och Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande i Örebro, kommer att under ett öppet möte samtala om hur politiken ska möta arbetsmarknadens utmaningar. Arbetsmarknadsminister kommer också att presentera delar av regeringens satsningar.

Samtalet modereras av Camilla Andersson ifrån LO-distriktet i Örebro och Värmland.

Tid för intervjuer finns i samband med besöken.

Kontakt:
Natali Sial, pressekreterare hos Ylva Johansson