Knacka dörr

Öppen dörrDörrknackning är en av de bästa metoderna för att samtala med väljare. Att lägga stor vikt vid dörrknackning är därför viktigt för att lyckas bra i valet. Det är kul och givande att delta i dörrknackningsaktiviteter, både för att det är en enkel metod att lära sig och för att det leder till samtal med väljare.

Ta gärna initiativ till eller delta i en dörrknackningsaktivitet som partiorganisationen lokalt organiserar. Dörrknackning kräver både förarbete och efterarbete och därmed någon som samordnar aktiviteten. Med hjälp av adresslistor, enkelt stödmaterial och möjlighet att öva några samtal är det lätt att komma igång med att knacka dörr. Själva dörrknackningsaktiviteten föregås oftast av att man informerar om aktiviteten till de boende i området där man ska knacka dörr. Att några dagar i förväg avisera dörrknackningsaktiviteten med lappar i brevlådor är därför en aktivitet i sig. Det är också bra att lämna information i brevlådan hos dem som inte vara hemma när ni knackade på.

Det kan kännas ovant innan man har knackat på och fört några samtal på riktigt, men det går snabbt att komma in i det. Därför är det bra att gå två och två. Grunden är korta och trevliga samtal, att lyssna och ge utrymme för väljaren att ställa frågor. Om det är någon som inte är intresserad av att prata, så önska personen en trevlig dag/kväll och gå vidare.

Som deltagare är det viktigt att få en god genomgång av:

• syftet med dörrknackningsaktiviteten (t ex berätta om politiska förslag, bjuda in till en aktivitet med den lokala föreningen, värva medlemmar eller bara prata om lokala politiska frågor).
  • hur området ser ut, vilka och hur många dörrar som ska knackas
  • hur man tar emot kontaktuppgifter för att i efterhand kunna återkoppla till väljare som vill ha mer information, bli valarbetare eller medlem
  • budskapet med de bästa förslagen för fler jobb, bättre välfärd och ett rättvisare Sverige (eller just den fråga som är syftet med aktiviteten)
  • materialet som ska delas ut