Nomineringsprocess till Riksdag och Västra Götalandsregionen

Du som är medlem i Socialdemokraterna har möjlighet att nominera in förslag till Socialdemokratisk förening eller din Arbetarekommun på personer du vill ska finnas på våra valsedlar till Riksdagen och Västra Götalandsregionen vid valet 2014.

För att vinna val måste man ha kandidater som inger förtroende och som har folkligt stöd i samhället. En sanning som tål att upprepas är att valsedlarnas utformning är den viktigaste delen i en valrörelse. Valsedlarna granskas med kritiska ögon av väljarna. Om våra kandidater känns igen och inger förtroende är chansen stor att valresultatet blir bra.

Valberedning

Valberedningens ansvar är att tillfråga/intervjua de som nominerats och ta fram förslag på listor till Riksdag och Västra Götalandsregionen.

Fastställande av valsedeln

Distriktskongressen fastställer valsedlarna den 29 mars 2014.

Att tänka på

Medlem

Det är viktigt att du anger om det är till riksdags- eller regionvalsedeln du nominerar.

Arbetarekommun

Arbetarekommun ska ange kandidats namn, personnr, adress och yrke på de listor som lämnas in till Älvsborgs Södra Partidistriktet.

Sista datum

29 november, kl. 08.00 är sista datum för våra Arbetarekommuner i Älvsborgs Södra Partidistrikt att lämna in nomineringar till riksdag och Västra Götalandsregionen.

Nominering till övriga uppdrag

Du som medlem kommer också att ha möjlighet att nominera personer även till övriga uppdrag i Västra Götalandsregionens nämnder och bolag

Frågor om nomineringsprocess

Besvaras av din Arbetarekommun