Ideologiskt färgat tal av Juholt

Rekordlångt tal i Almedalen. Håkan Juholt hade mycket att säga till svenska medborgare. Han började sitt tal med att säga att Socialdemokraternas uppgift var att alltid ställa löntagarnas bästa i fokus. "Då formas den bästa sjukvården, och skolan för alla som bor i landet, om vi sätter löntagarnas bästa först.

Han visade tydliga skillnader på socialdemokraternas ideologi jämför med de borgliga partierna. Hur alla i samhället tjänar på att ta hand om de som har det svårt. Juholt kritiserade därefter den borgerliga alliansen för att deras politk har lett till att människor inte längre kan leva på sina pensioner, skolan har blivit segregrad och att anställningstryggheten har försvunnit.

Håkan Juholt tog också upp sin hjärtefråga om barnfattigdomen, 220 000 svenska barn lever i fattigdom i Sverige.

Han pratade också varmt om säkra arbetsplatser, nolltolerans mot dödsolyckor på jobbet samt schyssta vilkor.

Ett av talets viktigaste punkter var Juholts löfte om att Socialdemokraterna kommer att lagstifta om rätt till heltid för alla.

Han talade om att 100 000-tals människor idag arbetar under otrygga anställningsformer och nämnde att detta kritiserats av EU-kommisionen då det undegräver anställningstryggheten.

Juholt ideologiskt i Almedalen