Facklig kamp för rättvisa

Måndag den 28 juni kl.09.00 startade Kommunal sin rättvisemarsch genom länet. Vaksala torg i Uppsala blev avsparken för promenaden där 40 mil ska avverkas på 14 dagar. Knivsta blev första anhalten som de nåddes runt 17.00 tiden. En budkavle överlämnades till ordförande Sipan Ismail för den socialdemokratiska arbetarekommunen. Genom denna marsch vill Kommunal markera vikten av att den fackliga kampen sker tillsammans med Socialdemokraterna. Rätten till heltid är det grundläggande budskapet.

-         Det är viktigt att markera att det är arbetsgivarna, i detta fall socialdemokraterna, och vi fackliga som tillsammans måste slåss för en valseger. Det är här Socialdemokraterna som arbetsgivare måste ta sitt ansvar för rätten till heltid, säger Agnes Jonsson som är sektionsordförande för Kommunal i Knivsta.

Kommunal och Socialdemokraterna vilar på samma värdegrund där Kommunal kräver stöd från Socialdemokraterna. Något som ordförande för Knivstas Socialdemokratiska Arbetarekommun lovade att ta upp på nästa styrelsemöte.

-         Det är en viktig kamp som Kommunal för, en viktig marsch genom länet som vi socialdemokrater måste uppmärksamma och stötta, lovade ordförande Sipan Ismail.

Marschen går vidare under tisdagen den 29 juni där nästa anhalt blir Bålsta. Under marschen sker även en namninsamling till förmån för rätten till heltidsanställningar. Pengar kommer även att samlas in till Sveriges kvinnojour och deras kamp mot mäns våld mot kvinnor.

Sidan uppdaterades senast: 2010-06-30 16:58