Sverige kan bättre och det Iranska folket förtjänar bättre

På torsdag den 25 juni genomfördes en stor manifestation till stöd för demokratikampen i Iran i Uppsala. Den Socialdemokratiska kommunalrådskandidaten Erik Pelling var en av huvudtalarna och möttes av uppskattande applåder när han talade om mänskliga rättigheter, demokrati och rätten att göra sin röst hörd.

Mötesdeltagare,

Att fritt få uttrycka sin åsikt är en grundläggande mänsklig rättighet. Vi tar rätten att få demonstrera och mötas som självklar. Det borde vara en självklarhet överallt. Ändå har vi de senaste dagarna sett hur fredliga protester möts med brutalt polisvåld i Teheran och andra platser i Iran. Polis och beväpnade styrkor ingriper mot alla folksamlingar. Hundratals har gripits och minst 17 personer har dödats.

Det spelar inte längre någon roll vem som vann presidentvalet i Iran den 12 juni. Det här handlar om liv och död. Om att få tala fritt. Om grundläggande mänskliga rättigheter.

Ett val är demokratins högtidsstund. En människa – en röst. Det borde gälla också i Iran. Det är vår skyldighet att stå upp för det Iranska folket rätt att välja sin president i fria o rättvisa val. Det förutsätter att de får välja sina egna kandidater, det religiösa Väktarrådets inblandning måste upphöra. Det förutsätter förstås också att valfusk utreds och att våld och förföljelse av oliktänkande omedelbart upphör.

Ingen regim i världen kan i längden stå emot folket vilja. Förhoppningsvis får vi nu se att Iran tar fler steg mot demokrati. Våld och förtryck är inte svaret.

Nu måste den svenska regeringen och statsminister Fredrik Reinfeldt agera. Sverige kan villkora sitt erkännande av den iranska regeringen och Sverige kan öppna upp den Svenska ambassaden i Iran för demonstranterna.

Sverige har en tradition av modiga diplomater som stått upp för de mänskliga rättigheterna. Vi har Raul Wallenberg som räddade judar undan en säker död i nazismens Ungern under Andra Världskriget, vi har Folke Bernadotte som miste livet i sina försök att hitta en fredlig lösning i Mellanöstern och vi har Harald Edelstam som öppnade den svenska ambassaden i Chile för flyktingar från Pinochets militärdiktatur. Var är Sveriges stolta traditioner idag när de behövs som mest. Det sista jag hörde var att Sveriges ambassadör i Iran är hemma i Stockholm och att vår statsminister säger nej till att öppna vår ambassad i Iran för demonstranterna. Det håller inte. Sverige kan bättre och det Iranska folket förtjänar bättre.

Sidan uppdaterades senast: 2009-06-29 08:40

TopGallery