Ardalan kampanjar inför Europavalet

På lördagen fortsatte Ardalan Shekarabi sin kampanj i Uppsala. Dagen började med att han deltog på Stenhagens dag och samtalade med väljare om vikten av att rösta den 7 juni. Men han påminde även om att man kan börja förtidsrösta på onsdag den 20 maj.

- Har ni inte fått röstkorten ännu, så kommer de i början på veckan sade han. Där står det var man kan förtidsrösta och vilken lokal man röstar i på valdagen.

Därefter genomfördes ett torgmöte vid valstugan på Stora Torget innan han medverkade vid en debatt anordnad av Concorde Sverige på Uppsala stadsbibliotek. Därefter passade han på att prata med väljare på gågatan, i Kvarnen, på Vaksala Torg och med taxichaufförer vid stationen innan han träffade ett 20-tal Eritreaner vid ett möte på Kvarngärdet.

Dagen avslutades med att han, tillsammans med Pierre Schori, medverkade vid Palestinska Folkets Förenings högtidlighållande av Al Nakba. Ca 450 personer hade samlats i Eriksbergsskolans aula för att bland annat lyssna till Ardalan Shekarabi och Pierre Schori. Pierre sade i sitt anförande att EU-parlamentet får en allt viktigare roll och att man där kan göra skillnad kring internationella relationer, handelsavtal och annat. Dessutom passade han på att uppmana folk att rösta och att kryssa för Ardalan.

Jag kommer att slåss och stå upp för mänskliga rättigheter och för Palestiniernas sak i parlamentet, sade Ardalan i sitt anförande.

Han pekade på att flera av de borgerliga partiernas företrädare har ställt sig på Israelernas sida i konflikten och att det går att göra skillnad genom sitt agerande där. Han lovade att ifrågasätta att man ingår handelsavtal eller annat med länder som åsidosätter mänskliga rättigheter och demokratiska grundprinciper. Hans anförande möttes av ett starkt bifall bland de närvarande.

Text

Sidan uppdaterades senast: 2009-05-18 11:00