Jan O Karlsson kryssar Ardalan

"Ardalan Shekarabi har känt kränkningen av människans rätt inpå bara skinnet, på flykt undan ayatollornas tyranni i Iran och som gömd flykting i vårt land. Han har svarat på denna kränkning – inte med hat och trots – utan med att utbilda sig till jurist och ställa sitt engagemang och sin yrkesskicklighet i det arbetande folkets tjänst. Han kommer att bli en stark röst för arbetets och människans rätt i det nya Europaparlamentet."

Under tjugoårsminnet av massakern på den Himmelska Fridens Torg har det kartlagts hur beslutet att krossa demonstrationerna växte i fram i kommunistpartiets ledning. Så längde det var studenterna som demonstrerade för demokratiska reformer gick diskussionen fram och tillbaka. Men i det ögonblick Pekings arbetare slöt sig till upproret och en fri fackföreningsrörelse bildades var diskussionen slut. Då kommenderades stridsvagnarna fram för att till varje pris krossa upproret. För det finns en sak som tyranniet aldrig kan leva med – en fri fackföreningsrörelse.

Även i Europa har det sedan länge pågått en kampanj mot fackföreningsrörelsen. I hopp om ökade vinster och ökad makt har den otyglade kapitalismens och nyliberalismens företrädare beskyllt fackföreningsrörelsen för att vara ett hinder för ekonomisk utveckling och stabilitet. Glömd är fackets betydelse för demokrati och mänskliga rättigheter. Glömt är att det första steget mot kommunismens fall i Östeuropa var den fria fackföreningsrörelsen Solidarnosc i Polen. När Europa nu skall finna en väg ur den ekonomiska krisen och massarbetslösheten har de inte begripit vilken avgörande roll en stark och fri fackföreningsrörelse har för att besegra den ekonomiska krisen.

USA har valt en president som anser att man inte skall skrämma människor från att organisera sig fackligt utan att uppmuntra folk att gå med i facket. Nu är det Europas tur: det här valet till EU-parlamentet kan ge oss en majoritet som:

• Förstärker möjligheten att ingå kollektivavtal för Europas löntagare

• Sätter jobben främst och ger de fackliga organisationerna en stark roll i kampen mot krisen
  • Som värnar arbetets rätt som en grundsten för ett europeiskt välfärdssamhälle.

Därför behöver vi ledamöter av EU-parlamentet som med känslans engagemang, djupa kunskaper och intellektuell skärpa hävdar arbetets rätt.

Det som gör denna kamp så viktig att den handlar både om produktionens effektivitet och mänskliga rättigheter. Varje dag kan vi läsa i tidningar världen över om människor som fängslas, torteras och dödas därför att de försökt organisera de arbetande i fackföreningar som kan förhandla om deras rättigheter och värna deras trygghet och värdighet. Därför är detta en av de allra viktigaste rättighetsfrågorna.

Han har riktat strålkastarljuset mot det ocker som praktiseras av hänsynslösa penningutlånare som utnyttjar SMS för att prångla ut lån till människor i ekonomiska svårigheter. Varje år drabbas bara i vårt i land 35 000 människor av betalningsanmärkning som allvarligt försvårar deras levnadsvillkor för överskådlig framtid. I EU-parlamentet kan den lagstiftning genomföras som stoppar denna utsugning. Precis ett sådan oskick som åstadkom sammanbrottet av den amerikanska bostadsfinanseringen och utlöste den internationella finanskrisen.

Jag känner ingen tvekan: det blir ett kryss för Ardalan i EU-parlamentsvalet. Ett kryss för arbetets rätt, för krafttag mot hänsynslösa ockrare, ett kryss för människans rätt.

Jan O. Karlsson

Sidan uppdaterades senast: 2009-06-05 08:40