Nu är EU-valrörelsen igång i Uppsala län

Söndag den 7 juni är det val till Europaparlamentet. Ett val som handlar om höger eller vänster och där S är i opposition. Den högerpolitik som förs där, är något som bland annat Ardalan Shekarabi vill sätta stopp för. Han är en av Socialdemokraternas kandidater inför valet.

Måndag den 20 april gick startskottet för den Socialdemokratiska valrörelsen och Ardalan var då på besök i Uppsala. Han besökte bland annat två byggarbetsplatser och pratade då med de anställda om vad valet handlar om:

- Det här valet är kanske ännu viktigare för fackliga rättigheter, kollektivavtalens status och arbetarnas trygghet än vad Riksdagsvalet är. Om Moderaterna och deras samarbetspartners i EU får bestämma, försvagas facket och kollektivavtalen får en svagare ställning, sade Ardalan.

För honom har valrörelsen pågått länge och han har varit ute på mängder av möten, men konstaterar att det är först nu som det börjar komma upp i folks medvetande att det snart är val och först nu som media intresserar sig för att rapportera om valet.

Under dagen hann han även med att besöka två kommunala verksamheter för funktionshindrade och fick information om deras verksamhet och förutsättningar.

- En helt fantastisk verksamhet som nu hotas genom konkurrensutsättning, utmanarrätt och annat. Något som initieras och drivs av den borgerliga majoriteten här hemma, med stöd i lagstiftning inom EU. Allt hänger ihop och därför handlar valet till Europaparlamentet om samma saker som val till Riksdag eller kommunen. Det är fråga om man vill ha mer rättvisa och solidarisk fördelning eller mer av egoism och privata lösningar, om höger eller vänster säger Ardalan.

Innan dagen var slut hann han även träffa väljare på Forumtorget och delta i en facklig-politisk valupptakt.

Sidan uppdaterades senast: 2009-04-21 21:07

TopGallery