Socialdemokraterna största parti i Europavalet

- Vi har gjort en fantastisk valrörelse. Vi har lagt mer kraft på detta val än på något tidigare Europaparlamentsval. Bara de sista dagarna har vi nått en miljon väljare direkt.  Jag vill tacka alla valarbetare, sympatisörer, fackliga kompisar och väljare för att ni gjort socialdemokratins framgång möjlig. Varje insats har varit avgörande, varje röst har gjort skillnad, säger Mona Sahlin.

Moderaterna har haft som uttalat mål att bli Sveriges största parti i valet till Europaparlamentet – så blev inte fallet.

140 000 fler väljare valde att rösta på Socialdemokraterna jämfört med valet 2004. I Uppsala län är Socialdemokraterna, precis som i riket, största parti.

Vi kan också alla glädjas åt att valdeltagandet ökade med över sex procent. Detta är ett trendbrott och därmed också en framgång för demokratin.

Det har varit en tuff vår, men vad värre är har Sverige också haft ett tufft år. Väljarna har varit tydliga: jobben ska sättas först och då måste moderaterna komma sist.

- Det rödgröna valresultatet ger oss goda möjligheter att vinna nästa val. Nu fortsätter vi tillsammans arbetet för en socialdemokratiskt ledd rödgrön regering efter valet 2010. Nu börjar nästa valrörelse, avslutar Mona Sahlin.

Sidan uppdaterades senast: 2009-06-08 10:43

TopGallery