Mitt i mandatperioden

Halva mandatperioden har gått – då drabbade representanter för alla Riksdagspartier ihop i en debatt i Missionskyrkan i Uppsala. Det var UNT och ABF som hade organiserat debatten som samlade över 200 åhörare, alla intresserade fick inte ens plats i salen.

Finansminister Anders Borg (m) har ju sagt att det skulle ta ca två år innan deras politik får genomslag. Nu har den tiden gått och arbetslösheten stiger, varslen ökar, räntorna och inflationen går upp. Många har fått det tufft i ett allt kallare Sverige, där de redan utsatta pressas samtidigt som de rika får stora skattesänkningar

- Jag träffade en välbärgad familj från Danderyd som berättade att de fått skattesänkning på ca 100 000kr per år och ska använda det till att renovera sin tennisbana, berättade Agneta Gille (s).

- Samtidigt ger jobbskatteavdraget endast små förbättringar för normalinkomsttagarna, samtidigt som avgifter stiger, A-kassan blir dyrare och inflationen drar iväg. För mig är solidaritet, rättvisa och jämlikhet utgångspunkten för det politiska arbetet, fortsatte Agneta. Och dagens borgerliga regering har inte tillstymmelse till något av det i sin politik.

Cecilia Wikström (fp) hävdade att hon i valrörelsen 2006 haft många samtal med ungdomar som sade att de inte kände någon vuxen som hade ett jobb. Något som fick deltagarna att fnissa eller dra efter andan och undra över vilken verklighetsuppfattning och -förankring hon har.

De borgerliga politikerna framhöll att de verkligen ville skapa ett annat land än det Sverige som vi har. Och den lösning de hade på alla problem, var att sänka skatten.

- Vi vill alla ha en bra skola och poliser på gatorna, sade Ulrika Karlsson (m). Då måste vi sänka skatten så att fler arbetar och betalar till välfärden, var hennes recept.

När publiken fick komma in och ställa frågor, blev den borgerliga majoritetens representanter undanglidande. Inga riktiga svar kom på de frågor som ställdes. En person undrade om det var den (enligt statsminister Reinfeldt) bristande förmågan att berätta berättelsen, som 500 000 hade lämnat A-kassan och nu stod utan trygghet. Då svarade Solveig Zander (c) att det är bättre med jobb än med A-kassa. En tes som säkert alla håller med om, men vad händer med den som står utan skydd när varslen kommer?

En man av Kurdisk härkomst berättade att han träffat både Ulrika Karlsson och Cecilia Wikström i valrörelsen och att de lovat jobba med kurdfrågan, men att han upplevde att det inte hände något nu. Då kom det bara vaga floskler när Ulrika Karlsson sade att ”hon brinner för frågan och det går framåt” och Cecilia Wikström sade att hon ”försäkrar att den frågan är viktig”. Men inget konkret kom där heller.

Många gymnasieelever var på plats och några av dem tog chansen att ställa frågor till debattörerna. En fråga handlade om vad som ska hända med de elever som drabbas av att det individuella programmet läggs ner och de tvingas gå om ett år i grundskolan. Inget svar kom där och när nästa elev beskrev ett möjligt scenario lät det så här:

Om jag utbildar mig till frisör i den gymnasieskola ni vill skapa och sedan drabbas av en arbetsskada efter 3 år, vad ska jag då göra? Det finns ingen Komvux-verksamhet för mig och jag har inte högskolebehörighet. Ulrika Karlsson sade då något vagt om att man ska satsa mer på grundskolan och med det skulle det vara rätt att den borgerliga regeringen kraftigt har minskat bidragen till vuxenutbildningen.

En tredje elev frågade varför det blir dyrare att åka kollektivt samtidigt som man ska värna om miljön. Något hon ansåg rimmade illa. Solveig Zander (c) slog då ifrån sig med att Riksdagsledamöterna inte har ansvar för det.

- Det beror helt enkelt på att man valt att lägga mindre pengar på kollektivtrafiken för att kunna sänka skatten, sade Agneta Gille (s). Vi Socialdemokrater röstade mot den höjning av taxorna som genomfördes i våras.

Debatten visade på tydliga skillnader mellan de olika blocken och att politik gör skillnad. Mer rätvisa, solidarisk fördelning och satsningar på välfärd och miljö om Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet får bestämma. Fortsatta skattesänkningar och minskad jämlikhet om den moderatledda regeringen får ha makten.

Debattledaren Marie Ripenberg från UNT sade inledningsvis under debatten att den borgerliga regeringen har bockat av ca hälften av sina vallöften som genomförda och frågade då hur det kunde komma sig att opinionen ser ut som den gör och att stödet för regeringen är så svagt.

Svaret kanske helt enkelt är – just därför är stödet så lågt. När svenska folket märker vilka effekter den borgerliga regeringens politik får i verkligheten, märker man att man inte gillar det.

Sidan uppdaterades senast: 2008-09-30 13:40

TopGallery