Nu måste Littorin göra något

Sven Otto Littorin (M) är regeringens utan jämförelse mest kritiserade statsråd. I förra veckan gjorde han ett nedslag i verkligheten i en region som trots goda framtidsutsikter är hårt pressad av lågkonjunkturen och varslen. Samtidigt varslades 350 personer på Sandvik i Gimo, till exempel.

Arbetslösheten i Uppsala har på ett år ökat med hela 25 procent. 636 personer varslades i februari. 5 500 är arbetslösa och 2 300 finns i program, enligt Arbetsförmedlingens statistik. Antal sökande som har fått nytt jobb har minskat med 241 personer (19 procent).

Littorins leende har stelnat och i stället ägnar han sig åt diverse obalanserade uttalanden. Vi möter ofta arbetslösa och varslade som känner oro och förtvivlan inför framtiden. Många delar den ilska och kritik som vi socialdemokrater har framfört mot regeringens passiva och nonchalanta linje. Att först kallt konstatera att 2009 blir ett "skitår", och sedan gång på gång upprepa att man inte kommer att göra något duger inte.

Nu måste Littorin agera. Nu behövs kraftfulla stimulansåtgärder, strategiskt viktiga framtidsinvesteringar och breda satsningar på utbildningar som leder till jobb. Framför allt behöver Arbetsförmedlingen få en verktygslåda som innehåller yrkesinriktad arbetsmarknadsutbildning, praktikplatser och jobbstöd.

Den moderatstyrda regeringens misslyckade hantering av varselvågen och arbetslöshetschocken blir tydlig för allt fler. Undersökningar visar nu att förtroendet för socialdemokraternas jobbpolitik har stärkts, och nu är större än för moderaternas.

Vi undrar vad Littorin säger till alla de som nu går till den sämsta a-kassan i modern tid - och till alla som tvingats lämna den efter regeringens orättvisa chockhöjningar av avgiften. Vi kräver att regeringen presenterar ett kraftfullt stimulanspaket med bland annat utbildningsinsatser som rustar de arbetslösa så att de kan ta de nya jobben när konjunkturen vänder.

Agneta Gille
riksdagsledamot (S) och ledamot i finansutskottet

Berit Högman
riksdagsledamot (S) och arbetsmarknadspolitisk talesperson