Oro för att förlora jobbet

Oron på Scan i Uppsala är påtaglig. Lagret upphör 2010 då det flyttas från Uppsala till Linköping.

Agneta Gille, riksdagsledamot (s), medverkade i ett möte med Livsklubben på Scan i Uppsala. Hon beskriver mötet så här:

Det var cirka 100 närvarande och Livs ordförande på Scan Farhad Shabani öppnande mötet med att informera om förhandlingsläget. Staffan Elf, vice ordförande, fyllde på och berättade om arbetsgivarens tankar om hur man ska minska antalet anställd med 69 stycken.

Många frågor ställdes, det kunde höras förtvivlan i rösten av de som till exempel frågade om hur många år det krävs för att få vara kvar på sitt arbete. En stor oro för att förlora sitt arbete spred sig i lokalen. Många ledsna ansikten. I slutet på mötet fick jag ordet och berättade lite om hur viktigt det är att vara fackligt ansluten i sådana här lägen där facket nu ska göra allt dom kan för sina medlemmar.

Jag berättade också om den stora försämring av a-kassan som denna högerregering genomfört. Bland annat att man är tvungen att ta erbjudet jobb i annan del av landet redan från dag 1.

Efter mötet var det många som kom fram och berättade om sin situation, en man hade jobbat nästan 30 år på företaget och hade ingen utbildning och var över 55 år.

- Vad ska hända med mig nu när det inte finns några industrijobb i Uppsala och regeringen drar ner på arbetsmarknadsutbildningarna?

Dessutom bor hans familj i ett litet radhus så rädslan för att bli tvungen att flytta finns där också. - Vad händer då med min fru och barnen?

Jag kommer med stort intresse att följa vad som händer på Scan i Uppsala.

Sidan uppdaterades senast: 2008-11-05 14:13