Östros i topp medan Börje och Vivianne föreslås bli landstingsråd

Socialdemokraterna i Uppsala län genomför sin valkonferens lördagen den 28/11. Då ska man fastställa valsedlar till landsting och Riksdag inför valet nästa år. Valberedningen har arbetat fram ett förslag efter att partiorganisationen i hela länet har fått komma in med förslag.

Riksdagslistan föreslås toppas av partidistriktets ordförande Thomas Östros, som stod på första plats även inför förra valet. Därefter föreslås Agneta Gille, Riksdagsledamot på andra plats. Nya på valbar plats i förslaget är bland annat Pyry Niemi, Håbo och Lena Sommestad, Uppsala.

Valberedningen föreslår att Börje Wennberg, Tierp, får förnyat förtroende som landstingsråd. Han är partiets kandidat till finanslandstingsråd och toppar valsedeln i den Norra Valkretsen i valberedningens förslag. Ny som landstingsråd blir Vivianne Macdisi, Uppsala, om valberedningens förslag går igenom. Hon efterträder då Marlene Burwick som blir kommunalråd i Uppsala kommande period.

150 ombud från hela länet träffas den 28 november för att behandla förslagen.

Dag, tid och plats: Linnéskolan, Västra Strandgatan 11, Uppsala, med start kl 10.00

Läs valberedningens förslag

Sidan uppdaterades senast: 2009-11-20 13:02