Hårdare regler för religiösa friskolor - Socialdemokraterna

Hårdare regler för religiösa friskolor

Alla pojkar och flickor ska ha samma rätt till en bra skolgång oavsett var de är födda, vilka föräldrar de har och vilken religion de tror eller inte tror på. Därför presenterar gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström i dag partistyrelsens förslag om ett hårdare regelverk och skärpt tillsyn för religiösa friskolor.

Bild för -

- Jag vill göra mer för att säkerställa att skolan faktiskt är en mötesplats för alla elever och motverkar traditionella könsmönster. Då behöver vi hårdare regelverk och skärpt tillsyn för att garantera att all undervisning är fri från konfessionella inslag, säger Anna Ekström.

Ett exempel på hur reglerna bör skärpas är att göra det obligatoriskt att anmäla till Skolinspektionen vilken inriktning skolan har. I dag söker huvudmannen enbart tillstånd att starta en fristående skola. Sedan är det frivilligt för huvudmannen att välja om skolan ska ha en konfessionell inriktning eller inte. Det finns inte heller något krav att rapportera in vilken inriktning skolan har. Det här vill partistyrelsen ändra på.

- En annan möjlighet kan vara att se över till vilka inslag skolpengen kan användas. I Sverige finansierar vi alla skolor gemensamt genom att betala skatt, då tycker jag att det är rimligt att ställa krav på hur de pengarna används, så att alla elever får en så bra undervisning som möjligt, inte till något annat, fortsätter Anna Ekström.

Hör en intervju med Anna Ekström på sverigesradio.se

Partistyrelsens förslag till riktlinjer inför kongressen presenteras i sin helhet på fredag den 24 februari.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.