Nej till återinförd tidsgräns - Socialdemokraterna

Nej till återinförd tidsgräns

I februari 2016 avskaffade regeringen den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen som infördes av de borgerliga. I torsdags gick de borgerliga och SD samman i riksdagen för att återigen införa de inhumana och ineffektiva reglerna som förra gången ledde till att sjuka människor tvingades ut i fattigdom.

Bild för -

"Slag i ansiktet på de människor som är sjuka"

De fyra borgerliga partierna reserverade sig i socialförsäkringsutskottet för ett införande av en bortre tidsgräns i sjukförsäkringen. SD gick i torsdags ut med att de var beredda att stödja förslaget.

– Vi hade en bortre parentes mellan 2010 och 2014. Ulf Kristersson var då ansvarig för sjukförsäkringen. Sjuktalen ökade med 50 procent under de fyra åren. Det här är ett slag i ansiktet på de människor som är sjuka, sa socialminister Annika Strandhäll till TT under gårdagen.

Den riksdagsomröstning som följde föll med SD:s hjälp ut till de borgerligas fördel, vilket resulterade i att riksdagen nu uppmanar regeringen att komma med ett förslag om en återinförd bortre tidsgräns.

Fakta den bortre tidsgränsen

• Det förra borgerliga regeringen införde en bortre tidsgräns 2010.
  • En maxtid på 2,5 år infördes för hur länge man får vara sjukskriven.
  • Den borgerliga regeringen lämnade efter sig ökade kostnader för sjukpenningen med 12 miljarder.
  • Tidsgränsen avskaffades av den nuvarande regeringen 1 februari 2016.
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.