Alla som lever i Sverige ska kunna svenska - Socialdemokraterna

Alla som lever i Sverige ska kunna svenska

För att kunna få ett jobb i Sverige behöver du kunna svenska. Därför föreslår Socialdemokraterna nu nya reformer för att nyanlända och invandrare ska lära sig svenska. Förslagen innehåller både stöd och krav för individen.

Bild för -

Förslagen som presenterats ligger i linje med den omläggning av integrationspolitiken som har genomförts av den socialdemokratiskt ledda regeringen med skärpta krav och möjligheter för snabbare etablering och integration.

Förslagen i korthet

• Socialdemokraterna vill införa en språkplikt som innebär att det blir obligatoriskt för asylsökande att delta i språkträning. Vid frånvaro från undervisningen ska det gå att dra in den asylsökandes dagersättning. Samma språkplikt ska gälla människor som har försörjningsstöd och som behöver lära sig mer svenska för att få jobb. Det ska bli obligatoriskt att delta i SFI eller annan språkträning, annars ska försörjningsstöd nekas.
  • Föräldralediga nyanlända, särskilt kvinnor, behöver lära sig mer svenska för att snabbt komma ut på arbetsmarknaden. Därför vill Socialdemokraterna satsa på öppna förskolor som också har språkträning för föräldrarna. Samtidigt behöver föräldraförsäkringen ses över för att säkerställa att studier i svenska inte behöver avbrytas i samband med föräldraledighet – istället ska språkträning uppmuntras.
  • I den svenska välfärden ska den som behöver vård och omsorg känna sig trygg med att kunna förstå vad personalen säger. Socialdemokraterna vill därför i samråd med arbetsmarknadens parter utforma en modell för språkträning för anställda i välfärden som behöver förbättra sin svenska.

Få stenkoll på vår politik!

Håller du med om att snabbare integration går före fler skattesänkningar? Skriv upp dig här så berättar vi mer om vår integrationspolitik!

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.