Det blir en statlig granskning av NKS - Socialdemokraterna

Det blir en statlig granskning av NKS

Moderaterna har inte tagit sitt fulla ansvar för turerna kring det nya sjukhuset i Stockholm. Idag meddelade sjukvårdsminister Annika Strandhäll och finansminister Magdalena Andersson att regeringen tillsätter en statlig granskning för att utreda vad som har gått fel.

Bild för -

Ett av världens dyraste sjukhus

Notan för vad som kommit att bli ett av världens dyraste sjukhus landar rakt i knät på skattebetalarna. För att säkerställa att någonting liknande aldrig ska hända igen kommer regeringen nu att tillsätta en utredning.

– När regeringen gör stora investeringar i hälso- och sjukvården följer ett ansvar att säkerställa att pengarna ska gå dit de ska, nämligen till att patienter får en behovsanpassad, god och säker vård. Under ett år har vi krävt en kriskommission. Så har inte skett och nu ser regeringen ingen annan utväg än att tillsätta en statlig granskning i kölvattnet av NKS, säger finansminister Magdalena Andersson.

– NKS är inte bara ett sjukhus för stockholmare, det är också ett av landets största universitetssjukhus med ett antal rikssjukvårdsuppdrag. Här görs behandlingar som inte sker någon annanstans, eller på mycket få ställen. Det gör situationen på sjukhuset till en nationell angelägenhet, säger sjukvårdsminister Annika Strandhäll.

Fakta om utredningen av NKS

• Regeringen kommer inom kort att presentera vem som ska leda utredningen och vilka utredningens direktiv ska vara
  • Resultatet ska presenteras senast den 1 mars 2019
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.