Fortsatt satsning på polisen - Socialdemokraterna

Fortsatt satsning på polisen

Socialdemokraterna fortsätter satsningen på Polismyndigheten och avsätter 200 miljoner kronor i vårändringsbudgeten för att ytterligare stärka polisverksamheten. Satsningen är en del av vårt trygghetsprogram för Sverige – det största i modern tid.

Bild för -

I budgetpropositionen för 2018 inleddes en historisk satsning på Polismyndigheten i syfte att det ska bli 10 000 fler anställda till 2024Den socialdemokratiskt ledda regeringen fortsätter att prioritera polisen. I vårändringsbudgeten föreslås nu att polisen får ytterligare 200 miljoner kronor mer i år, utöver resurserna som presenterades i höstbudgeten.

200 miljoner för en bättre utrustad poliskår

Nu förstärker vi resurserna till Polismyndigheten i syfte att öka förmågan att ingripa mot organiserad brottslighet och terrorism. Det nya tillskottet i vårändringsbudgeten på 200 miljoner kronor gör det möjligt för Polismyndigheten att snabbare än planerat säkra tillgång till skyddsutrustning och förstärkningsvapen samt ytterligare utrustning till Nationella bombskyddet.

Poliser i yttre tjänst behöver också utrustas med kroppsburna kameror. Tillgången till sådan utrustning är av betydelse för att förbättra arbetsmiljön, framförallt för poliser i yttre tjänst, och kan också bidra till ökad lagföring av personer som begår brott.

Satsningen i korthet:

• Polisen behöver mer och bättre utrustning. Det handlar inte minst om skyddsvästar, hjälmar och förstärkningsvapen för poliser i yttre tjänst. Nu kan polisen köpa den här typen av utrustning snabbare än planerat tack vare tillskottet på 200 miljoner kronor i årets vårändringsbudget.
  • Att polisen har god tillgång till rätt arbetsredskap är en förutsättning för att förbättra arbetsmiljön och värna tryggheten.
  • Förutom att anskaffa mer och bättre utrustning vill regeringen också att resurserna används till att utveckla kompetensen och utredningsförmågan gällande sexualbrott.

Få stenkoll på vår politik för lag och ordning!

Håller du med om att fortsatta satsningar på polisen går före fler skattesänkningar? Skriv upp dig här så berättar vi mer om vår politik för lag och ordning!

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.