Hårdare tag mot ekonomisk brottslighet - Socialdemokraterna

Hårdare tag mot ekonomisk brottslighet

Stefan Löfven och Magdalena Andersson presenterade idag ännu fler åtgärder för att komma åt den organiserade brottsligheten. Förslaget handlar bland annat om att försvåra för olika typer av företagsfiffel och att öka kontrollen av utbetalning av skattemedel.

Bild för -

Tryggheten ska öka

Sedan vi tillträdde i regering har vi tagit krafttag mot brottsligheten. Vi har bland annat skärpt straffen för vapen- och våldsbrott och gjort en historiskt stor satsningen på polisen. Därutöver har vi också ökat samverkan mellan flera myndigheter för att effektivare bekämpa den organiserade brottsligheten.

Sammanfattning av förslaget

• Samlade utbetalningar i välfärdssystemen
    Regeringen vill öka kontrollen av utbetalningar av skattemedel.
  • Krav på elektroniska betalningar för bidrag och skatteavdrag
    Idag kan kontantbetalningar ligga till grund för rot- och rutavdrag och arbetsmarknadsstöd, tex nystartsjobb. Det ökar risken för fusk och gör det svårt att spåra betalningarna när fusk misstänks. Regeringen vill därför införa krav på elektroniska betalningar.
  • Stoppa kriminellas möjlighet att använda företag som brottsverktyg
    Bolagsverket får i uppgift att öka kontrollen vid registrering av företagsuppgifter.
  • Ökat stöd till företag i utsatta områden
    Kommuner ges möjlighet att söka pengar för trygghetsskapande åtgärder för företagare i utsatta områden, tex genom kameraövervakning och ordningsvakter.
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.