Höjd pension för vanligt folk - Socialdemokraterna

Höjd pension för vanligt folk

Pensionärer som slitit ett helt arbetsliv ska få mer pengar i plånboken. Därför vill Socialdemokraterna höja pensionen med upp till 600 kronor i månaden för 6 av 10 pensionärer i Sverige.

Bild för -

En del i det största trygghetsprogrammet i modern tid

Just nu genomför Socialdemokraterna det största trygghetsprogrammet i modern tid. En viktig del i det programmet är investeringar som ger en större trygghet till våra pensionärer.

Sveriges pensionärer har i genomsnitt fått över 1 100 kronor mer i plånboken varje månad sedan den socialdemokratiskt ledda regeringen tillträdde. Men de som arbetat ett helt arbetsliv, men haft låga löner, har fortfarande för dåliga pensioner.

Därför vill Socialdemokraterna höja pensionen med upp till 600 kronor i månaden för 6 av 10 pensionärer i Sverige. Höjningen kostar ungefär 4 miljarder kronor per år. För oss är det självklart att pensionärer som varit med och byggt upp det här landet ska få ta del av styrkan i svensk ekonomi – när det går bra för Sverige ska det märkas för vanligt folk.

– Det ska inte bara löna sig att arbeta, det ska löna sig att ha arbetat också. Därför vill vi höja pensionen för vanligt folk som har byggt det här landet, säger Stefan Löfven.

Om förslaget

• Den som jobbat ett helt liv med låg lön ska få högre pension genom ett tillägg till den allmänna pensionen. Tillägget trappas upp från 9000 i allmän inkomstpension och trappas av till 17 000 kronor.
  • För den pensionär som har en allmän inkomstpension på mellan 11 000 och 14 000 handlar det om en höjd pension på 600 kronor i månaden. Efter skatt innebär det ungefär 5 000 kronor mer i plånboken per år.
  • I det pensionsspannet befinner sig de som arbetat heltid inom flera av de vanligaste yrkena i Sverige: undersköterskor, förskollärare, lastbilsförare, grundskollärare, vårdbiträden, maskinoperatörer, barnskötare, lagerarbetare, städare, redovisningsassistenter, butiksanställda, skötare och vårdare. Totalt sett omfattas cirka 1,2 miljoner pensionärer. Nettokostnad för staten är 4 miljarder kronor per år.
  • Ökningen är lika för ensamstående och samboende. För att pensionshöjningen inte ska ”ätas upp” av ett lägre bostadstillägg ska justeringar av regelverket för bostadstillägg ske parallellt.
  • Socialdemokraterna kommer att lägga fram förslaget om höjd pension för vanliga pensionärer i Pensionsgruppen. Om de andra partierna i Pensionsgruppen inte är beredda att stödja förslaget kommer vi att gå vidare genom att sänka skatten för att uppnå samma effekt för dessa pensionärer.

Ta ställning för bättre pensioner!

Håller du med om att satsningar på Sveriges pensionärer går före skattesänkningar för de rikaste? Skriv upp dig här så berättar vi mer om vår välfärdspolitik!

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.