M/KD-budget vann med hjälp av SD-stöd - Socialdemokraterna

Säg nej till M/KD/SD:s nedskärningar

Bild för -

Vill du också ha ett mer jämlikt Sverige?

Bli medlem i S!

För varje ny medlem blir vi en starkare kraft i svensk politik som tillsammans kan arbeta för ett starkare, mer jämlikt, samhälle.

Du måste fylla i det här fältet
Du måste fylla i det här fältet (ÅÅÅÅMMDD-XXXX)
Du måste fylla i det här fältet (5 siffror utan mellanslag )
Du måste fylla i det här fältet (Mobilnummer - max 16 siffror. Börja med + om landskod finns)

Hur vill du betala din första årsavgift (240kr)?

Att bli medlem i Socialdemokraterna kostar 240 kr/år. Genom att skicka iväg din anmälan godkänner du att vi sparar dina personuppgifter. Läs mer

Oj något gick fel.

Vi kunde tyvärr inte genomföra betalningen.

Det kan bero på:

• Att det saknas täckning på kortet
  • Att vi inte får kontakt med din bank
  • Annat tekniskt fel

Som tur är går det utmärkt att bli medlem ändå! Vi skickar gärna en avi till din folkbokföringsadress.

Ja tack, skicka en avi till mig Nej tack, jag provar med kort igen

Vad kul att du vill bli medlem i vårt parti!

Du förflyttas strax till betalsidan…

Vad innebär M/KD-budgeten för vanligt folk?

Istället för en genomarbetad budgetproposition (den budget som regeringen lägger) riskerar vi nu att statens finanser kommer att styras av en otydlig reservation i finansutskottet (M och KD:s budget) med skattesänkningar för mångmiljardbelopp och oklara nedskärningar. Det leder till väldigt osäkra planeringsförutsättningar i välfärden och för myndigheterna.

Stefan Löfven har beskrivit Moderaterna och Kristdemokraternas budgetförslag som skissartat.

Detta innebär också att Sverigedemokraterna nu getts det avgörande inflytande över svensk politik som vi länge varnat för. Nu är det upp till de partier som i valrörelsen och återkommande under hösten lovat att inte bidra till att ge SD makt att stå fast vid sina löften.

________________________________________________________________

Vad innebär övergångsbudget?

Sverige har sedan valet en så kallad övergångsregering. Därför bör även budgeten vara en så kallad övergångsbudget – vilket innebär att den bör vara så neutral som möjligt för att den regering som så småningom tillträder ska få sätta sin politiska prägel på den ekonomiska politiken.

Hur fick M och KD igenom sin budget?

Trots att Sverige har en övergångsregering som följer spelreglerna och lägger en övergångsbudget så har Moderaterna och Kristdemokraterna lagt en egen budget (genom en gemensam reservation i riksdagens finansutskott) som nu gått igenom med Sverigedemokraternas stöd.

Det står partierna fritt att göra, men det är knappast avsikten med regelverket för en tid med övergångsregering.

Läs Stefan Löfvens kommentar på Facebook

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.