Nej till Moderaternas hyreschock - Socialdemokraterna

Nej till Moderaternas hyreschock

Moderaterna och SD vill se ett mindre reglerat hyressättningssystem vilket i praktiken innebär en övergång mot marknadshyror. Enligt Hyresgästföreningen skulle marknadshyror kunna innebära hyreshöjningar på i genomsnitt 24 till 50 procent. Det kan vi socialdemokrater aldrig acceptera.

Bild för -

Vad innebär marknadshyror?

Högern menar att marknadshyror skulle leda till ett ökat byggande av hyresrätter. Dock visar forskning och erfarenhet från exempelvis Finland och Norge att marknadshyror inte leder till att lösa bostadsbristen. De som snarast vinner på marknadshyror är fastighetsägarna som kan göra större vinster per lägenhet. För vanligt folk innebär det högre hyror och ökad otrygghet.

För oss socialdemokrater är bostaden en social rättighet. För att bryta bostadsbristen behövs inte högre hyror, det behöver byggas fler lägenheter.

---- Artikeln fortsätter under formuläret! ----

Fler lägenheter med rimliga hyror

Människor ska ha rätt till en bostad med rimlig hyra. Därför är vi emot marknadshyror. Den svenska modellen där hyrorna förhandlas fram mellan Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen ska värnas.

I vårt starka samhälle bygger vi bostäder när det råder bostadsbrist. Därför har vi infört ett investeringsstöd som inneburit att 11 300 nya hyres- och studentbostäder byggts under den senaste mandatperioden. Bostadsbyggandet är nu uppe på nivåer som vi inte sett på över 30 år. Moderaterna och Sverigedemokraterna vill ta bort stödet respektive minska stödet till byggandet av hyresrätter med låga hyror.

Socialdemokraterna vill

• Bygga bostäder som fler har råd att bo i. Minst 250 000 nya bostäder under åren 2015–2020 och sedan i genomsnitt 45 000 bostäder om året fram till 2030.
  • Se fler hyresrätter, bra bostäder för äldre, studentbostäder, blandade bostadsområden med både villor, radhus och flerfamiljshus som bryter den växande bostadssegregationen.
  • Satsa en miljard årligen för att rusta upp miljonprogramsområdena utan kraftiga hyreshöjningar.
  • Kriminalisera köp av svarta hyreskontrakt och skärpa lagen mot oskäliga hyror vid andrahandsuthyrning.
  • Motverka trångboddhet genom att införa begränsningar för hur många som kan bo i en lägenhet.
  • Förändra plan- och bygglagen för att snabba på byggprocessen.
  • I flera kommuner har Socialdemokraterna genomfört eller driver på för att genomföra en bostadsgaranti för unga, där bostadsbristen är som störst.

Sverige ska hålla ihop och samhället ska vara starkt. Vi vill att fler ska få möjligheten att sätta nyckeln i dörren på sitt första boende – inte förbli ofrivilligt hemmaboende.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.