Nu införs CSN-lån för körkortsutbildning - Socialdemokraterna

Nu införs CSN-lån för körkortsutbildning

Nu inför den socialdemokratiskt ledda regeringen möjligheten att ta CSN-lån för körkortsutbildning i syfte att förbättra jobbmatchningen på arbetsmarknaden.

Bild för -

Fler ska kunna ta del av de lediga jobben

Många lediga jobb kräver körkort och ofta är körkort också ett krav för arbeten som inte kräver längre arbetslivserfarenhet eller omfattande utbildning. Att ha körkort kan därför öka chansen till arbete.

För att fler ska kunna kunna ta del av de lediga jobben inför vi möjligheten till statligt lån för körkortsutbildning för vissa grupper från och med den 1 september. Lånet kommer att ges genom Centrala studiestödsnämnden (CSN).

– Sveriges ekonomi är stark, jobben blir allt fler och arbetslösheten sjunker. Men denna positiva utveckling hotas av att det råder stor och växande brist på arbetskraft inom många yrken. Den nya möjligheten till körkortslån kommer bidra till att fler arbetssökande får den kompetens som arbetsgivarna efterfrågar, säger Ylva Johansson, arbetsmarknads- och etableringsminister.

Läs mer om det nya regelverket på regeringen.se

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.