Ny rapport: Moderaternas otrygghetschock - Socialdemokraterna

Ny rapport: Moderaternas otrygghetschock

I dag presenterade Mikael Damberg och Anders Ygeman Socialdemokraternas nya rapport som visar på hur Moderaternas politik skulle leda till ökad otrygghet i Sverige.

Bild för -

Väljarna förtjänar transperens

Vi socialdemokrater har tidigare presenterat vår valstrategi där vi kommer fokusera på att öka tryggheten i Sverige – genom bättre välfärd, lag och ordning samt snabbare integration.

Vi tycker att väljarna förtjänar en valrörelse där partier är öppna med – inte bara sina politiska förslag – utan även vilka effekter dessa kan väntas få. Dessutom anser vi att väljarna förtjänar att få veta vilka man är beredda att samarbeta med, och hur man förhåller sig till sina politiska motståndare.

Moderaternas otrygghetschock

Vi släpper nu en rapport som sammanfattar ett antal områden där moderat politik skulle skapa en större otrygghet i Sverige. Vi kommer under valåret att fördjupa vår kritik och beskriva konsekvenserna av Moderaternas politik.

Rapporten sammanfattar sex M-förslag som skulle riskera att ge väljarna en otrygghetschock om Moderaterna vinner valet i höst:

• Marknadshyror – som förväntas öka hyresnivåer med 30 procent.
  • En låglönepress – genom lagstiftade löner och oförändrad arbetskraftsinvandring.
  • Försvagad anställningstrygghet – genom en reform av LAS.
  • Försämringen av a-kassan.
  • Återinförandet av stupstocken i sjukförsäkringen.
  • Skattesänkningar för minst 36 miljarder  vilket motsvarar kostnaden för att anställa 60 000 sjuksköterskor.

Ladda ner rapporten här

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.