SD:s högerpolitik hotar den svenska modellen - Socialdemokraterna

SD:s högerpolitik hotar den svenska modellen

Vi socialdemokrater vill inget hellre än att fokusera på vår egen politik, som i korthet sammanfattas så här: vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och sjukvården, högre pensioner och en kompromisslös kamp mot brotten och dess orsaker. För vi vet att det är så vi skapar ett tryggare Sverige. Men det är också vår skyldighet att göra de politiska förslagen så tydliga som möjligt för väljarna – att visa på var de olika partierna faktiskt står i viktiga frågor. Därför presenterade Magdalena Andersson och Peter Hultqvist idag en granskning av SD:s ekonomiska politik.

Bild för -

SD är ett högerparti

Sverigedemokraterna beskriver sig själva som ett mittenparti i svensk politik. Men vår nya granskning visar på flera punkter att SD är ett utpräglat högerparti.

Vår granskning visar bland annat att

• Sverigedemokraterna vill genomföra omfattande nedskärningar och skattesänkningar.
  • Även fördelningspolitiskt har SD:s samlade förslag kraftig slagsida:
    de som tjänar mest får störst skattesänkningar och drabbas ofta minst av nedskärningarna i välfärden.
  • Sverigedemokraterna vill försvaga facket, luckra upp LAS och därmed försämra tryggheten på arbetsmarknaden.
  • Sverigedemokraterna är det parti som tydligast försvarar vinstjakt i välfärden.

Läs mer om granskningen (PDF) och handouten som delades ut på pressträffen hittar du här (PDF)

Ta ställning för ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Skriv upp dig så berättar vi mer!

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.