Socialdemokraterna kommer att rösta nej till Kristerssons högerregering - Socialdemokraterna

Socialdemokraterna kommer att rösta nej till Kristerssons högerregering

Igår måndagen den 12 november lade riksdagens talman Andreas Norlén fram ett förslag till statsminister för riksdagen. Förslaget till ny statsminister är Ulf Kristersson, som avser att bilda en regering bestående av Moderaterna och Kristdemokraterna. Förslaget ska prövas i riksdagen den 14 november. Läs Stefan Löfvens kommentar nedan.

Bild för -

”Talmannen har i dag lagt förslag till riksdagen att Ulf Kristersson ska bilda regering med Moderaterna och Kristdemokraterna. Det skulle bli en mycket konservativ högerregering som dessutom skulle bli beroende av Sverigedemokraterna. Att ett populistiskt och högerextremt parti med nazistiska rötter skulle få inflytande över regeringsmakten är djupt oroande.

Kristerssons svaga underlag och hans beroende av Sverigedemokraterna skulle innebära en hög risk för en snar regeringskris. Det vore olyckligt för Sverige.

Vi Socialdemokrater vill istället se ett samarbete med andra partier i mitten av svensk politik. Socialdemokraterna kommer att rösta nej.

Skulle Kristerssons högerkonservativa konstellation tillträda kommer vi Socialdemokrater att bedriva en hård oppositionspolitik. ”

– Stefan Löfven

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.