Socialdemokraterna vill se över strandskyddet - Socialdemokraterna

Socialdemokraterna vill se över strandskyddet

Dagens strandskyddsregler är inte anpassade till våra landsändars olika behov och det är för svårt att skapa attraktiva boendemiljöer på landsbygden. Socialdemokraterna vill både värna stränderna och landsbygdens utvecklingsmöjligheter. I vårt starka samhälle ska det gå att leva, bygga och uppfylla drömmar i hela landet.

Bild för -

Strandskyddet tillämpas olika

Dagens strandskyddsregler upplevs av många som orättvisa och att strandskyddet i praktiken inte tillämpas lika hårt i städerna som på landsbygden. Det behövs ett regelverk som väger in var exploateringen är lägre för att ge bättre förutsättningar för bostäder och näringsverksamhet i lågt exploaterade områden där det finns god tillgång på stränder.

I dag är det ofta svårare att få bygglov vid Arjeplogs över 8000 sjöar än vad det är i tätbebyggda områden. Det är inte rimligt. Det här är en rättvisefråga som handlar om att hela Sverige ska leva och utvecklas, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

Därför vill Socialdemokraterna

Se en ökad differentiering av lagstiftningen, som på allvar tar hänsyn till att tillgång till sjöar och stränder varierar i landet, liksom befolkningstäthet och exploateringstryck. Särskilt prioriterade områden är Norrlands inland samt glesbygdskommuner i Syd- och Mellansverige med ett stort antal sjöar.

Strandskyddet ska samtidigt värnas och tillgången till obrutna strandlinjer förstärkas i exploaterade områden utefter Sydsveriges kuster som Bohuslän och Göteborgs skärgård, Hallands och Skånes strandlinjer, Öland och Gotland, Sankt Annas Skärgård, Stockholms skärgård och Roslagskusten.

Få stenkoll på vår politik!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om allt viktigt som händer fram till valet.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.